رژیم غذایی ضدآکنه

به گزارش مجله هاستفا، بیش از چهل سال است که پژوهشگران روی آکنه و ارتباطش با رژیم غذایی مطالعه و تحقیق می نمایند. هر از گاهی، بعضی مطالب غلط هم به اسم شایعاتی مطرح می گردد و بعضی رسانه ها هم این اشتباهات را تکرار می نمایند و متاسفانه وقتی اخبار غیرعلمی و ثابت نشده ای پخش می گردد، مدت ها طول می کشد تا بتوان آن را از فکر مردم پاک کرد. اینها

رژیم غذایی ضدآکنه

رژیم غذایی ضدآکنه

نویسنده:محبوبه احمدی مهیار

توصیه های تغذیه ای دکتر نیلفروش زاده و دکتر امیدوار

بیش از چهل سال است که پژوهشگران روی آکنه و ارتباطش با رژیم غذایی مطالعه و تحقیق می کنند. هر از گاهی، برخی مطالب غلط هم به اسم شایعاتی مطرح می گردد و برخی رسانه ها هم این اشتباهات را تکرار می کنند و متاسفانه وقتی اخبار غیرعلمی و ثابت نشده ای پخش می گردد، مدت ها طول می کشد تا بتوان آن را از فکر مردم پاک کرد. اینها را خانم دکتر امیدوار، رییس انجمن تغذیه می گوید.

چندی پیش در برخی رسانه ها اعلام شد که برخی پژوهشگران دریافته اند که مصرف غذاهای پر پروتئین می تواند بیش از 50 درصد جوش های آکنه را کاهش دهد! ما البته از شنیدن این خبر بسیار خرسند شدیم اما چون از صحت و سقم آن مطمئن نبودیم، با یک متخصص تغذیه (خانم دکتر امیدوار) و یک متخصص پوست (آقای دکتر نیلفروش زاده) در همین رابطه مصاحبه کردیم.

آقای دکتر نیلفروش زاده! آیا واقعا رژیم غذایی اثر مهمی روی آکنه دارد؟

نه! رعایت هیچ رژیم غذایی ای نمی تواند از جوش های آکنه پیشگیری کند یا موجب بهبود آن گردد. البته باورهایی وجود دارد که برخی غذاها باعث تشدید آکنه می شوند ولی شواهد علمی کافی نداریم که بگوید چنین غذاهایی (مثلا چیپس و لبنیات پرچرب و شکلات) می توانند باعث ایجاد یا وخامت آکنه شوند. ما معمولا توصیه می کنیم مبتلایان به آکنه رژیم غذایی متعادلی داشته باشند. با این حال، اگر آکنه آنها با خوردن غذای خاصی بدتر می گردد، بهتر است از آن غذا پرهیز کنند.

پس اینکه مبتلایان آکنه لبنیات پرچرب نمی خورند، بر اساس یک تصور اشتباه است؟

خوردن غذای پرچرب در چربی پوست بی تاثیر است. چربی پوست ما به علت چربی ترشح شده از غدد سباسه پوست است و تنها موقعی که باید از لبنیات پرهیز کرد، زمانی است که به خاطر درمان آکنه، داروی تتراسایکلین تجویز شده و شما آن را مصرف می کنید. آن هم درست به مدت یک تا یک و نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف، این منع مصرف لبنیات وجود دارد چون جذب دارو را کاهش می دهد.

پس در آکنه هیچ منع غذایی خاصی، جز در موارد خاص، نداریم؟

همین طور است. البته عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی، موثر است. آکنه در زامبیا، نیجریه و ژاپن کمتر از اروپا دیده می گردد و با وجود تفاوت عمده در نوع تغذیه این افراد، کمبود آکنه در این کشورها را می توان ناشی از همان ژنتیک و عوامل محیطی دانست. تنها غذایی که توصیه می گردد از مصرف بی رویه اش پرهیز گردد، غذاهای حاوی ید بالا (مانند صدف) است که البته در میان ایرانیان مصرفش کم است. مقدار بالای ید ممکن است باعث اشتعال آکنه گردد. می توانید با داشتن یک رژیم غذایی متعادل سلامت و شادابی پوست خود را حفظ کنید.

خانم دکتر امیدوار! هیچ رژیم خاصی برای کنترل آکنه نداریم؟

من معمولا راجع به تغذیه دوره نوجوانی و بحث آکنه، چون موضوع تدریس ام هم هست، خیلی پیگیرم اما تا به حال، تحقیق قطعی و ثابت شده ای را در این خصوص ندیده ام. متاسفانه گاهی رسانه های ما عینا، اشتباهاتی را که عوام اسم می کنند، تکرار می کنند و ما باید سال ها کوشش کنیم تا آنها را از فکر مردم بیرون بکشیم ولی به هر حال، افراد درگیر با آکنه، باید غذاهای محرک و چرب را بااحتیاط مصرف کنند؛ به طور مثال، غذاهای تند، کافئین، قهوه، کاکائو، شکلات و نوشابه را نباید زیاد مصرف کنند. از موادغذایی حاوی قند و شکر (مانند شیرینی های تر) هم حتی الامکان باید پرهیز کرد. توصیه می کنم نوجوان ها و جوان ها هم که بیشتر گروه مبتلایان به آکنه را تشکیل می دهند، به جای مصرف هله هوله های مختلف، میان وعده هایی مانند سبزیجات و میوه جات بخورند. اگر مبتلایان به آکنه از پوست خود مراقبت کنند و آن را تمیز نگه دارند و اگر دایم جوش ها را دستکاری نکنند و سعی کنند از شوینده هایی استفاده کنند که اسیدیته پوست را در حد مشخصی حفظ می نماید و اگر یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند، می توانند نتیجه مطلوب درمانی بگیرند.

منظورتان از رژیم متعادل چیست؟ آیا رژیمی که به سلامت و شادابی پوست منجر گردد، وجود دارد؟

بله، کافی است شما از هر چهار گروه موادغذایی بهره ببرید؛ یعنی از غلات سبوس دار تا مقادیر متنوع و زیادی از سبزی ها و میوه های تازه و پروتئین (خصوصا ماهی ها و غذاهای دریایی که پروتئین زود هضم دارند و چربی شان مناسب است) در برنامه خود بگنجانید. به دریافت کافی آب در طول روز توجه کنید. از مصرف چربی ها به خصوص نوع اشباع شده بپرهیزید و در کنار این مساله، از استرس خود بکاهید و سعی کنید آرامش بیشتری در زندگی برای خودتان فراهم کنید. در این صورت، می توانید سلامت بدن و شادابی و سلامت پوست تان را شاهد باشید. باید مصرف ویتامین ها و املاح را بیشتر کنید و به جای غذاهای حاوی کربوهیدرات یا قند بالا، بروید سراغ سبزی ها و میوه های تازه.

پس رژیم غذایی تا حدی می تواند یاری کننده باشد؟

بله، رژیم غذایی در حدی که محرک نباشد و مشکل هضمی نداشته باشد، معمولا باعث واکنش بهتر پوست می گردد اما به هیچ وجه موجب درمان نمی گردد. دو ریزمغذی در میان غذاها وجود دارند که نقش پررنگی در کنترل آکنه دارند: ویتامین A و روی که در جوش خوردن زخم ها خیلی موثرند. گاهی پزشکان، مصرف غذاهای حاوی این مواد را توصیه می کنند و گاهی هم در برخی پمادهای تجویزی، می بینیم که این دو ریزمغذی موجودند و باز هم این مطلب، نقش مهم ویتامین ها را در این خصوص تایید می نماید.

منبع:http://www.salamat.com

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8625

به "رژیم غذایی ضدآکنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی ضدآکنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید