چطور نان فوکاچیا درست کنیم؟

به گزارش مجله هاستفا، در این آموزش آشپزی طرز تهیه نان فوکاچیا با روغن زیتون و سیر را خواهید آموخت. فوکاچیا یا فوکاچا یک نان اصیل ایتالیایی است که به صورت میان وعده یا پیش غذا یا حتی به عنوان نان ساندویچ سرو می گردد.

چطور نان فوکاچیا درست کنیم؟

فوکاچیا از دسته نان های خمیر ترش است و بافت داخلی آن شباهت زیادی به نان پیتزا دارد. می توان گفت فوکاچیا به نوعی نمونه اولیه پیتزای امروزی بوده است. تاریخچه این نان به تمدن قدیمی اتروسک و روم باستان برمی گردد. در آن موقع این نان را در نوعی اجاق سنگی یا آجری به نام هارت (Hearh) می پختند.

ما در دستور پخت این نان از ترکیب روغن زیتون و سیر استفاده کردیم که عطر و طعمی شبیه به نان سیر به آن می دهد و برای پیش غذا بسیار مناسب است. برای تاپینگ این نان ما گوجه گیلاسی و زیتون را انتخاب کردیم، ولی شما می توانید به سلیقه خود این ترکیب را تغییر دهید.

شیوه آماده سازی خمیر نان فوکاچیا باعث می گردد هرکسی به سراغ پختن آن نرود، اما با فوت و فنی که ما در خبرنگاران مگ به شما یاد می دهیم می توانید این نان خوشمزه و خاص را به راحتی در خانه تهیه کنید.

  • چطور نان پنیری درست کنیم؟
  • چطور نان سیمیت درست کنیم؟

اگر از این دستور پخت نان فوکاچیا خوشتان آمد نباید فراموش کنید به آرشیو مطالب آموزش آشپزی خبرنگاران مگ هم سر بزنید و از دستور پخت انواع غذاها، دسرها، نوشیدنی ها و شیرینی های ایرانی و فرنگی لذت ببرید.

مواد لازم (برای 4 نفر)

  • آرد نان (لواش، بربری، فانتزی): 2.5 پیمانه
  • آب ولرم: 1.5 پیمانه
  • زیتون: به میزان لازم
  • گوجه گیلاسی: به میزان لازم
  • سیر: 2 حبه
  • روغن زیتون: یک سوم پیمانه
  • آویشن یا اورگانو: 1 قاشق چای خوری
  • مایه خمیر: 1 قاشق چای خوری
  • نمک: دو سوم قاشق چای خوری

طرز تهیه نان فوکاچیا

1.

ابتدا مایه خمیر را در آب ولرم حل کنید. سپس نیمی از روغن زیتون و تقریبا نیمی از آرد را به آن اضافه کنید تا به مایه یکدستی برسید. بعد از 10 دقیقه حباب های ریزی در مایه تشکیل می گردد که نشان دهنده فعال شدن مایه خمیر است.

2.

حالا مابقی آرد و نمک را کم کم و با احتیاط اضافه کنید تا خمیر شما مانند تصویر پایینی گردد. دقت کنید که خمیر نان فوکاچیا باید شل و چسبنده باشد.

3.

کف یک ظرف دیگر را کاملا به روغن زیتون آغشته و خمیر را به آن منتقل کنید. حالا مانند تصویر آغاز به ورز دادن خمیر کنید. ورز دادن این نوع خمیر با خمیرهای دیگر متفاوت است؛ باید هر بار ظرف را بچرخانید و لایه لایه خمیر را روی هم بیاورید. حدود 10 بار این کار را تکرار کنید تا خمیر شما ابریشمی و نرم گردد.

4.

بعد از ورز دادن روی خمیر را بپوشانید و آن را به مدت 20 دقیقه در جای گرم قرار دهید، سپس دوباره خمیر را ورز دهید. ورز دادن و استراحت خمیر را 3 تا 4 بار تکرار کنید.

5.

پس از اتمام مراحل ورز دادن روی ظرف خمیر را با سلفون بپوشانید و برای یک شب در یخچال قرار دهید تا خمیر پف کند.

6.

بعد از استراحت خمیر را از یخچال دربیاورید. کف قالب فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و با دو قاشق روغن زیتون چرب کنید. خمیر را به آرامی و طوری که حباب های داخل خمیر آسیب نبینند به قالب منتقل کنید. روی خمیر را هم کمی چرب و با دست چرب شده سوراخ هایی روی آن ایجاد کنید. خمیر را آهسته در قالب باز کنید.

حالا باید خمیر را 40 دقیقه در جای گرم یا داخل فر با دمای 40 درجه سانتی گراد قرار دهید تا استراحت کند و کاملا پف کند.

7.

بعد از استراحت آخر خمیر، سیر له شده را با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و روی خمیر بریزید. گوجه گیلاسی نصف شده، زیتون، آویشن و نمک دریایی را هم برای تاپینگ روی خمیر قرار دهید.

خمیر را برا مدت 20 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا بپزد. در آخر برای طلائی شدن روی نان، 10 دقیقه گریل فر را روشن کنید.

8.

نان را در سینی قرار دهید و بعد از خنک شدن برش بزنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4560

به "چطور نان فوکاچیا درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور نان فوکاچیا درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید