وقتی زبـاله ها تماشایی می شوند

به گزارش مجله هاستفا، راه اندازی بوستان بازیافت اوایل دهه80 به دنبال استفاده از تجربه های جهانی همه گیر شد.

وقتی زبـاله ها تماشایی می شوند

خبرنگاران- مریم قاسمی: مدیران شهری در شهرهای عظیم با استفاده از ایده ها و افکار خلاقانه شهروندان بوستان های بازیافت را به مناظر تماشایی و دیدنی تبدیل کردند تا برای ساکنان تبدیل به فضایی زیبا و جذاب و البته آموزنده گردد. این بوستان ها با استفاده از خلاقیت، علاوه بر ایجاد تغییرات مثبت درفضاهای شهری، آنجا را به فضاهای سرزنده تبدیل می نمایند. منطقه18 تهران هم از این قاعده مستثنا نیست و دارای بوستان بازیافت است که سال1383 درمحله شادآباد، خیابان شهید وثوقی درمحدوده ناحیه4 راه اندازی شده است. درهمان سال ها بود که نخستین مجسمه های حجیم و نمادین در این بوستان توسط تعدادی از معلولان مؤسسه رعدالغدیر یافت آباد و چند تن از دانشجویان جوان، خلاق و خوش فکر ساخته و نصب شد. آنها با استفاده از آهن پاره ها و ضایعات دیگر و با طراحی های هنری توانستند احجامی بسازند که علاوه بر زیبایی مناظر شهری اهالی را ترغیب می نماید تا علاوه بر جداسازی پسماندهای تر از خشک در اداره امور شهر به یاری مدیریت شهری بیایند. در این گزارش به بهانه تولد 16سالگی بوستان بازیافت به معرفی آن پرداخته ایم.

وارد بوستان بازیافت می شویم. دراطرافمان احجام و مجسمه هایی از تکه پاره ها و ضایعات آهنی دیده می گردد. اغلب احجام بازآفرینی شده به همین شکل هستند. سید محمدجواد بهشتی مدیر اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه18 می گوید: بیشتر احجامی که در این بوستان نصب شده فلزی هستند. یکی از علت های آن نزدیکی به بازارآهن شادآباد و فراوانی ضایعات آهنی است. این محله دارای دورریزهای قابل توجهی بوده که با خلاقیت، طراحی و ایده های جوانان به مجسمه ها و احجام پویا و جذاب آهنی تبدیل شده اند.

  • نشاط و سرزندگی با ساخت بوستان های بازیافت

مسئولان شهرداری و دست اندرکاران با راه اندازی این بوستان کوشش نموده اند تا شهروندان با مفاهیم علمی و کاربردی بازیافت آشنا شوند و فرهنگ استفاده از پسماند میان جامعه نهادینه گردد. مدیر اداره مدیریت پسماند می گوید: فضاهای بی استفاده زیادی در منطقه وجود دارد که می توان با نمایش گذاشتن آثار بازیافتی سرزندگی و نشاط را میان شهروندان محله ها دوبرابر کرد. مثلاً در نواحی4، 5، 6 و 7 زمین های خالی وسیعی وجود دارد که می توان آنها را به فضاهایی کاربردی، پویا و جذاب با موضوع بازیافت و پسماند بدل کرد. در نظر داریم از دانشجویانی که به صورت خودجوش در این زمینه فعالیت می نمایند یا معلولان توانمند و هنرمند مؤسسه رعدالغدیر یافت آباد که در این زمینه تجربه خوبی دارند استفاده کنیم.

بهشتی ادامه می دهد: درگذشته معلولان هنرمند و با ذوق مجموعه رعدالغدیر به یاری مسئولان اداره مدیریت پسماند آمدند و با ساخت تابلوهای خطی، احجام و المان های حیوانی و معرق کاری و... آثار خود را در بوستان بازیافت و نقاط دیگر منطقه به نمایش گذاشتند. می خواهیم از توان و استعداد آنها در زمینه ساخت المان های بازیافتی در نقاط و فضاهای خالی منطقه18 استفاده کنیم و آثار هنری آنها را در معرض نمایش بگذاریم.

  • فراوری زباله کمتر و تفکیک پسماند از مبدا

شهروندان با تماشای آثار هنری در بوستان بازیافت، اهمیت تفکیک زباله از مبدأ را در زندگی خود بیشتر درک می نمایند. مدیران شهری با نصب این نمادهای حجمی به شهروندان اطمینان می دهند که مدیریت صحیح پسماند توسط شهروندان ضرورت یک جامعه است. باید این موضوع مهم ادامه دار باشد تا بتوانیم دیدگاه بصری محله ها را زیبا و مناظر شهرمان را چشمنواز و آرامش بخش کنیم. البته با صرفه جویی در منابع و استفاده بهینه از پسماندها یاری بسزایی به محیط زیست می کنیم. مدیراداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه18 با بیان این مطلب ادامه می دهد: فرهنگسازی و ترغیب شهروندان به فراوری زباله کمتر و تفکیک پسماند از مبدأ با جداسازی زباله های خشک و تر را می توان یکی از مباحث کلیدی و حائز اهمیت در کاهش آلودگی های محیطی، صرفه جویی در هزینه های جداسازی پسماندها، کاهش هزینه های هنگفت حمل و دفن زباله ها، عدم تخلیه ضایعات در محیط زیست شهری دانست. علاوه بر این شهروندان تشویق می شوند که از مواد بازیافتی برای خود وسایل تزیینی بسازند که در این صورت می توان آنها را در نمایشگاه آثار بازیافتی شهروندان در معرض دید عموم قرار داد.

  • کره زمین و سرباز هخامنشی در بوستان بازیافت

بهشتی در بخش دیگری از صحبت هایش اضافه می نماید که اگر پسماندها جداسازی نشوند و در چرخه بازیافت قرار نگیرند و مردم به موضوع مدیریت پسماند خانگی ترغیب نشوند، علاوه بر احتیاج به فضای وسیع برای دفن زباله های شهری، منابع طبیعی دیگر پاسخگو نخواهند بود، چراکه به جای استفاده از مواد بازیافتی باید از مواد خام برای فراوری محصولات نو استفاده گردد، از سوی دیگر بازیافت پسماند موجب صرفه جویی در مصرف انرژی هم می گردد. وی از احجامی که در بوستان بازیافت خیام وجود دارد نام می برد و می گوید: اثرحجمی کره زمین با عرض 2متر و ارتفاع یک متر، سرباز هخامنشی با عرض 50سانتیمتر و 2متر ارتفاع، سطل های بازیافتی با عرض 30سانتیمتر و یک متر ارتفاع و... از جمله آثار و المان های حجیمی است که در بوستان بازیافت توسط معلولان رعدالغدیر و تعدادی از جوانان خلاق دهه قبل ساخته شده اند. قرار است تندیس لوگوی طرح کاپ از مواد دورریختنی و غیرقابل بازگشت ساخته و بر سر در بوستان خیام نصب گردد.

بهشتی عنوان می نماید از زمانی که شهرداری منطقه 23خودرو ملودی دار بازیافت را در محله ها راه اندازی و در هر ناحیه به تعداد محله ها کانکس تفکیک و بازیافت پسماند ایجاد کرد، تفکیک زباله از مبدأ توسط شهروندان بهتر انجام می گردد. اهالی با مراجعه و تحویل اقلام بازیافتی و زباله های خشک، کالای مصرفی روزانه خود را دریافت می نمایند و انگیزه بیشتری برای تفکیک زباله تر از خشک پیدا نموده اند.

در بوستان بازیافت اتفاق های خوب و دیدنی می افتد. در این بوستان پسماندهای حجیم در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است. در این بوستان جایی برای بچه ها و نوجوانان در نظر گرفته شده تا مربیان با برپایی کارگاه های آموزشی چگونگی تهیه کاردستی با مواد بازیافتی را به آنها یاد دهند. این کارگاه آموزشی برای ارتقا فرهنگ بچه ها در زمینه تفکیک و استفاده مجدد از پسماند راه اندازی شده است. در اینجا بچه ها علاوه بر بازی کردن با مواد بازیافتی آشنا می شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4995

به "وقتی زبـاله ها تماشایی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی زبـاله ها تماشایی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید