شرایط اقتصادی کشورها چه زمانی به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا باز می گردد؟

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران: موسسه بین المللی مشاوره مدیریت مک کینزی اند کمپانی (McKinsey & Company) با انتشار گزارشی شرایط اقتصادی جهان را بر پایه دو سناریوی خوشبینانه و بدبینانه پیشِ رو برای شیوع ویروس کرونا پیش بینی کرد.

شرایط اقتصادی کشورها چه زمانی به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا باز می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، سناریوی نخست مورد بررسی این موسسه بر این فرض پایدار است که شیوع فزاینده ویروس کرونا تا اواسط سه ماهه دوم سال جاری میلادی (ماه مه) در خاورمیانه، اروپا و ایالات متحده ادامه خواهد داشت و سپس تحت تاثیر اقدام های بهداشتی و درمانی موثر سیر نزولی به خود خواهد گرفت. موسسه مک کینزی پیش بینی کرده که در صورت تحقق این فرضیه، رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری میلادی به منفی 1.8 درصد می رسد و در سه ماهه نخست سال 2021 به سطح پیش از بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا خواهد رسید.

همچنین رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری میلادی به منفی 2.4 درصد می رسد ولی در زمستان سال جاری این رشد به سطح پیش از نمایان شدن تبعات اقتصادی همه گیر شدن ویروس کرونا باز خواهد گشت. اما کشورهای عضو منطقه اقتصادی یورو با رکود سنگین تری روبرو خواهند شد و رکود 4.7 درصدی را در سال 2020 متحمل خواهند شد و تا تابستان سال 2021 زمان خواهد برد تا شرایط اقتصادی این منطقه به حالت پیش از شیوع ویروس کرونا بازشود.

در مقابل آمریکا و اروپا، چین کمترین تاثیر منفی را متحمل خواهد شد؛ به طوری که رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی به منفی 0.5 درصد می رسد و اقتصاد این کشور همچون آمریکا از زمستان سال جاری به شرایط قبل از کرونا باز خواهد گشت.

اما سناریوی بدبینانه موسسه مک کینزی بر این فرض متکی است که ویروس کرونا در سطح جهان بدون افت شتاب در تابستان همچنان گسترش یابد و سیستم های بهداشت و درمان بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای کم درآمد و در حال توسعه، با تلفات سنگین انسانی رو به رو می شوند و زیان اقتصادی قابل توجهی به کشورها وارد شود.

در صورت تحقق این فرضیه، رکود اقتصادی جهان در سال 2020 به 5.7 درصد می رسد و غلبه بر تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا تا زمستان سال 2022 طول خواهد کشید. در این صورت، رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری به منفی 8.7 درصد می رسد و سنگین ترین رکود اقتصادی این کشور پس از انتها جنگ جهانی دوم رخ خواهد داد. شرایط کلان اقتصادی در ایالات متحده تا تابستان سال 2024 به شرایط قبل از فراگیری ویروس کرونا باز نخواهد گشت.

اقتصاد منطقه یورو نیز در سال جاری میلادی 10.6 درصد کوچک تر خواهد شد و برای برقراری شرایط پیشین اقتصادی تا زمستان سال 2024 باید صبر کرد.

اما در این سناریوی بدبینانه نیز شرایط اقتصادی چین از آمریکا و اروپا بهتر خواهد بود؛ به طوری که رکود اقتصادی این کشور در سال 2020 به 2.3 درصد می رسد و تا تابستان سال 2021 شرایط اقتصادی چین به حالت قبل از شیوع ویروس کرونا باز خواهد گشت.

موسسه مک کینزی در این گزارش همچنین برآورد کرده که صنایع هوایی، نفت، گاز و بانک ها و خودروسازی ها به ترتیب بیشترین خسارت اقتصادی ناشی از همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان را متحل خواهند شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3616

به "شرایط اقتصادی کشورها چه زمانی به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا باز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اقتصادی کشورها چه زمانی به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا باز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید