نگاهی به بسته های حمایتی دولت برای آسیب دیدگان از کرونا

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران: اگرچه کرونا این روزها کسب و کارهای زیادی را تا مرز تعطیلی برده اما دولت کوشش نموده تا با حمایت های عملی خود، فشار بر معیشت این افراد را به حداقل برساند و در این زمینه بسته های مختلفی تعریف نموده است.

نگاهی به بسته های حمایتی دولت برای آسیب دیدگان از کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگیمان این روزها رنگ و بوی کرونا می دهد و نام این ویروس جدید بیش از هر چیز به گوش می رسد. در این میان عده ای خلوت خانه را انتخاب نموده اند تا خود و خانواده هایشان را از این ویروس حفظ نمایند اما هستند افرادی که به دلیل چرخاندن چرخ زندگی نمی توانند در خانه بمانند و حتی از اینکه کار و کاسبی شب عید مانند سال های گذشته سکه نیست، نگرانند.

با این حال، دولت برای کاهش فشار به زندگی این افراد و یاری نسبی به معیشت آنها بسته های حمایتی تعریف نموده که قرار است پیش از تحویل سال کهنه و استقبال از سال جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز گردد.

یکی از این اقدامات بسته حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر برای جبران پیامدهای ویروس کرونا است.

در این زمینه، سازمان برنامه و بودجه از اختصاص دو بسته برای اقشار کم برخوردار که شامل یاری ماهیانه 200 تا 600 هزار تومانی برای 3 میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت و وام یک تا دو میلیونی 4 درصدی بدون ضامن برای 4 میلیون نفر شاغل آسیب دیده همچون کارگران و اصناف خبر داده است.

در بسته اول قراراست به خانوار یک نفره 200 هزار تومان، خانوار دو نفره 300 هزار تومان، خانوار سه نفره 400 هزار تومان، خانوار چهار نفره 500 هزار تومان و خانوار شش نفره 600 هزار تومان به حساب یارانه سرپرستان خانوار واریز گردد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه گفته که حدود 1.5 میلیون خانوار توسط سازمان هدفمندی یارانه ها شناسایی شده اند و اولین بسته حمایتی در برابر زیان های ناشی از کرونا را دریافت خواهند کرد.

در بسته دوم نیز پرداخت وام کم بهره به 4 میلیون خانوار آسیب دیده از کرونا در دستور کار دولت قرار گرفته است.

رئیس جمهوری در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوص گفت که تسهیلات یک تا دو میلیون تومانی بدون درخواست تضمین و با کارمزد 4 درصد برای 4 میلیون خانوار کم درآمد و پرداخت 8 درصد کارمزد اضافی آن از سوی دولت به بانک ها به منظور حمایت از این خانوارها که کرونا زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده، پرداخت می گردد.

این صحبت ها نشان می دهد کارمزد این تسهیلات 12 درصد بوده و بنابراین فشار اقتصادی به بانک ها وارد نخواهد شد بلکه دولت است که این اختلاف سود را پذیرفته و از منابع خود پرداخت خواهد نمود.

البته این تسهیلات غیر قابل نقد و برای خرید کالا خواهد بود.

از سوی دیگر به منظور یاری به حفظ ظرفیت های فراوری و عبور از بحران کرونا، بانک مرکزی به بانک های عامل دستور داده تا اقساط وام های بانکی را تا سه ماه به تعویق بیاندازد.

بانک مرکزی مصادیق کسب و کارهایی را که مشمول سه ماه تعویق اقساط وام هایشان می شوند را نیز اعلام نموده که شامل 10 رسته کسب و کار مختلف است.

مراکز فراوری و توزیع غذاهای آماده، مراکز گردشگری مانند هتل ها، فراوری و توزیع کیف و کفش، مراکز و مجتمع های فرهنگی و آموزشی، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، فراوری و توزیع پوشاک، مراکز و مجتمع هایومرزشی و تفریحی، مراکز فراوری، توزیع و فروش صنایع دستی و همچنین مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آب میوه از جمله کسب و کارهایی هستند که می توانند تا سه ماه از فرصت امهال اقساط بانکی استفاده نمایند.

از سوی دیگر، دولت به منظور حمایت از بخش بهداشت و درمان کشور، 3 هزار و 610 میلیارد تومان یاری نقدی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا پرداخت شده است.

این موارد شامل یک میلیارد و 600 میلیارد تومان برای پرداخت به بیمه سلامت جهت تسویه مطالبات دانشگاه ها، 100 میلیارد تومان به اورژانس کشور برای خرید آمبولانس، 300 میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد دانشگاه ها، 200 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش ویژه کادر درمانی، 400 میلیارد تومان برای پرداخت به دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران، 480 میلیارد تومان برای پرداخت به سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور و 530 میلیارد تومان نیز به ستاد ملی کرونا پرداخت خواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3217

به "نگاهی به بسته های حمایتی دولت برای آسیب دیدگان از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به بسته های حمایتی دولت برای آسیب دیدگان از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید