نمایشگاه هزار و یک شب قاجاری در تنکابن برگزار می گردد

به گزارش مجله هاستفا، نمایشگاه تصاویر هزار و یک شب و عکس های قجری، به مناسبت روز جهانی موزه ها در تنکابن برگزار می گردد.

نمایشگاه هزار و یک شب قاجاری در تنکابن برگزار می گردد

مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه تصاویر هزار و یک شب و عکس های قدیمی قاجار در روز 27 اردیبهشت در تنکابن اطلاع داد و گفت:

60 تصویر از نگاره های برگزیده نسخه خطی هزار و یک شب کاخ گلستان برای نمایش انتخاب شده است، تعدادی از این نگاره ها به وسیله ابوالحسن غفاری (صنیع الملک) با همکاری 34 نفر از شاگردانش اجرا شده است؛ در سراسر جهان تنها 21 جلد نسخه خطی اصلی از کتاب هزار و یک شب موجود است که یک نسخه آن در شش جلد در پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان نگهداری می گردد.

نصرتی با اشاره به اینکه کتاب هزار و یک شب مجموعه داستان هایی از افسانه های قدیمی و عامیانه را روایت می نماید، افزود:

این کتاب که معروفیت جهانی دارد به وسیله ملاعبداللطیف طسوجی در سال یک هزار و 259 هجری قمری، 179 سال پیش، در زمان محمدشاه قاجار به فارسی ترجمه شد و سپس میرزا محمد علی سروش اصفهانی اشعار شعرای فارسی را به این کتاب افزود. نسخه اصلی کتاب در 2 هزار و 280 صفحه کتابت شده که یک هزار و 142 صفحه آن متن فارسی و یک هزار و 134 صفحه تصویر دارد؛ بعلاوه هر صفحه مصور بین 3 تا 6 مجلس نقاشی شده است.

وی شرح داد:

در نمایشگاه عکس های قجری، 30 قطعه عکس که به وسیله ناصرالدین شاه از بناهای مختلف و صحنه های شکار گرفته شده، به همراه گزیده ای از فتوگرافی های آلبوم خانه کاخ گلستان با موضوع شبیه خوانی، تکیه دولت، تعزیه و بچه ها و نوجوانان به نمایش گذاشته می گردد.

وی افزود:

این نمایشگاه به مناسبت هفته میراث فرهنگی با همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهر تنکابن از 27 اردیبهشت تا سوم خرداد به مدت یک هفته در بوستان مادر این شهر برگزار می گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9851

به "نمایشگاه هزار و یک شب قاجاری در تنکابن برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه هزار و یک شب قاجاری در تنکابن برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید