ما و تردمیلی به نام خدمت سربازی

به گزارش مجله هاستفا، در نگاه اول یا خودمان یا حداقل از اطرافیان شنیدیم که سربازی سخت می گذرد؛ چقدر افرادی بودند که در دوران سربازی تخصص هایی داشتند که تقاضا می نمایند در همون راستا کار هایی انجام دهند؛ اما در نهایت همه در یک دستگاه یکسان سازی می شوند.

ما و تردمیلی به نام خدمت سربازی

گروه دانشگاه خبرنگاران،امین نژادمقدم؛ سربازی شما را مَرد بار می آورد! سربازی شما را برای آینده آماده می نماید! کشور ما احتیاج به نیروی نظامی زیادی دارد؟ شرایط کشور ما جنگی است؟ در نگاه اول یا خودمان یا حداقل از اطرافیان شنیدیم که سربازی چقدر سخت می گذرد چقدر افرادی بودند که در دوران سربازی تخصص هایی داشتند که تقاضا می نمایند در همون راستا کارهایی انجام بدهند؛ اما در نهایت همه در یک دستگاه یکسان سازی شده در غیر بهینه ترین حالت مورد استفاده قرار میگیرند!

اما اگر بخواهیم سربازی را به صورت دقیق آنالیز کنیم، در وهله اول باید بین تعهد به کشور و آموزش نظامی تمایز قائل بشویم. اما آموزش نظامی منظور یک دوره نظامی و فشرده است که با توجه شرایط کشور ما که طبیعتاً مانند شرایط کشوری مثل سوییس نیست که همه چیز دور و اطرافش آروم باشد و انواع خطرات جنگی وجود دارد باید همه افراد آن را بگذارنند تا توان پدافندی کشور بالا برود؛ اما این به معنای شرکت دادن نیروهای بی تجربه در جنگ های مرزی یا شرایط نظامی خاص نیست.

در واقع این کار یک پدافند نظامی است و هواداران صلح و جنبش های ضد جنگ باید از آن دفاع نمایند! حتی طرح اختیاری شدن این نوع آموزشی برای بانوان هم می تواند طرح مناسبی باشد. اما در مورد تعهد به کشور تقریباً با مینیمم بازده و به صورت تحقیر آمیزی بر پسرها تحمیل می گردد. در وصف سربازی شاید بتوان اینطوری صحبت کرد که معمولاً یکی از مشوق های تحصیل و هدر دادن عمر جوانان در رشته های غیر مرتبط و بدون علاقه به آن ها کسب معافیت موقت هست و اگر سربازی نبود شاید حداقل 4 سال بین جوانان و ورود به بازار کار کاهش پیدا می نماید! این گزاره را خیلی راحت می گردد سر جلسه کنکور یا ثبت نام دانشگاه های مختلف اثبات کرد.

شرایط فعلی در مورد تعهد به کشور این هست که به گفته سخنگوی نیروهای مسلح خرج بالای ارگان های نظامی و احتیاج به تأمین آن است! اما راه چارهشان چیست؟ بیگاری کشیدن در پایین ترین بازده از جوانان به اسم خدمت مقدس سربازی! مقدسی خود ساخته!

راه چاره دیگر فروش پایان خدمت هست که کار بسیار تبعیض آمیز و ضد عدالت اجتماعی خواهد بود؛ چراکه جز طبقه بالا دیگر کسی قادر به خرید آن نیست چیزی شبیه ظلمی که در دانشگاه پولی رخ داد!

اما راه چاره چیست؟

اگر بحث مدت زمان واجب و فشرده آموزشی که باید گذرانده بگردد را کنار بگذاریم می گردد با یک عقل جامع از بالا به پایین اصلاح کرد. اگر بحث مخارج برای نیروهای مسلح خیلی اهمیت دارد چرا ارزش افزوده بالا برده نگردد؟ چرا با یک تیر دو نشانه یا چند نشانه را مورد هدف قرار نداد؟ اگر نیروهای مسلح ماه های تعهد به کشور را در قالب تخصص سنجی و تعریف فعالیت های معین برای هر فرد تعریف کند طبعاً حجم زیادی از مسائل حل می گردد.

فرض کنید فردی می خواهد در آینده آرایشگر بگردد. با سازوکاری تخصص و علاقه او معین می گردد سپس اگر تایید شد این فرد در محلی که طرف قرارداد نیروهای مسلح است آموزش می بیند و آغاز به کار کردن می نماید و حقوق متناسب با حرفه خود را دریافت می نماید و از همه مهمتر بر روی یک تردمیل ندویده و اتفاقاً یک جهت با هدف معین را پیموده! نه اینطور به بردگی گرفته گردد. در واقع اتفاقی که پزشکان با سازوکار مشابهی در مناطق محروم خدمت مینمایند (هر چند آن هم جای بحث دارد) اما در راستای حرفه و شغل خودشان و در واقع با این کار یک سابقه کاری کسب می نمایند.

در مورد افرادی که در دانشگاه تحصیل نموده اند و با توجه به شغل آینده یک سری آموزش هایی می بینند و به صورت معین در آن حرفه آغاز به کار می نمایند. این دیگر فکر مالی و مدیر این شرایط هست ولی قطعاً راه چاره هدر دادن سرمایه انسانی نیست.

در وهله بعد باید اساسنامه حضور افراد در سربازی را ضابطه مند نمایند. باید راه چارهی چیده بگردد تا در مدت حضور افراد به عنوان سرباز حرمت آن ها حفظ گردد و قوانین حمایتی از سرباز ها در برابر فرماندهان نظامی تایید گردد.

اما در پایان باز هم تاکید بر این است که کشور ما پر از فرصت های خدماتی حتی تولیدی است که می تواند نیروهای کار خود را از سیستم هدر ده سربازی تامید کند.

پس به عنوان جمع بندی جدا کردن 2 بخش آموزشی نظامی که دوره کوتاه مدت هست و تعهد به کشور که میتواند به صورت پر بازده و در یک بازه برای نیروهای مسلح انجام بگردد. مثلا فردی در 5 سال آینده فرصت دارد خدمتی که در آن تخصص دارد یا آموزش می بیند به صورت یک قرارداد اجرا کند.

در مورد مطالبه گری در این زمینه هم نکته بسیار مهمی که نهفته است حضور همه آحاد جامعه است. قطعاً برچسب انتفاع شخصی برای مطالبه گران اصل مطالبه را به حاشیه می کشاند؛ لذا حضور افرادی که دوره سربازی خودشان را گذرونند و یا حتی زنان به عنوان نیمی از جمعیت انسانی کشور بسیار مؤثر است. / همه برای هدفمند کردن خدمت و تعهد به کشور و جلوگیری از هرز روی عمر جوانان مسئول هستیم!

امین نژادمقدم - کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5466

به "ما و تردمیلی به نام خدمت سربازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما و تردمیلی به نام خدمت سربازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید