لرزش دست ها درمان دارد؟

به گزارش مجله هاستفا، تبیان/اگر به تازگی متوجه شده اید که دستانتان می لرزد احتمالا به دنبال دلیل آن می شد. اغلب اوقات مشکل خاصی وجود ندارد و با رعایت نکاتی می توان آن را رفع کرد. گاهی اوقات هم مسئله کمی جدی تر است.

لرزش دست ها درمان دارد؟

لرزش اساسی

ترمور اسنشیال (Essential tremor) یا لرزش اساسی یک اختلال عصبی است که رایج ترین دلیل ثابت نماندن فنجان قهوه یا چای شما در هنگام نگه داشتن آن در دستانتان است. در این عارضه هنگامی که دستان شما مشغول انجام کاری باشند دچار لرزش می شوند؛ اما در صورت عدم انجام کار، لرزشی مشاهده نمی گردد. هیچ دلیل تعیینی برای این اختلال وجود ندارد، اما گاهی اوقات در بعضی افراد تغییر در یک ژن مشاهده می گردد. تعیین شده است کسانی که پدر و مادرشان دچار لرزش اساسی هستند بیشتر دچار این مشکل می شوند.

درمان: اگر علائم شما خفیف باشد، ممکن است احتیاجی به درمان نداشته باشید؛ اما اگر لرزش دست هایتان مانع انجام کارهای روزمره یا شغل شما گردد، ممکن است به دارو، کاردرمانی یا جراحی احتیاج داشته باشید.

بیماری پارکینسون

وقتی این بیماری را دارید، دست شما می لرزد؛ زیرا سلول های مغزی که به عضلات شما می گویند حرکت نمایند آسیب می بینند. این لرزش معمولاً از یک طرف آغاز می گردد؛ اما با گذشت زمان ممکن است به دست دیگر نیز گسترش یابد. همچنین ممکن است با سرعت کمتری حرکت کنید، در تعادل مشکل داشته باشید و یا مشاهده کنید که دست و پاهایتان سفت شده است.

درمان: درمان اصلی لرزش پارکینسون، دارو و گاهی جراحی برای کنترل بهتر عضلات است.

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)

در این شرایط پوشش روی اعصاب شما که میلین نامیده می گردد دچار آسیب می گردد. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است علائمی داشته باشید که شامل لرزش در دست یا سایر قسمت های بدن شما می گردد.

درمان: دارو متداول ترین روش برای درمان ام اس است. یک فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر نیز می تواند به شما یاری کند روش هایی را برای مدیریت علائم خود یاد بگیرید.

B12 نقش بسزایی در سالم نگه داشتن سیستم عصبی شما دارد. اگر گوشت یا تخم مرغ نمی خورید، شیر نمی نوشید، یا اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، ممکن است سطح این ویتامین کمتر از حد نرمال باشد. و این کمبود می تواند باعث لرزش دستان یا احساس بی حسی و گزگز دست ها و پاها گردد

تیروئید بیش فعال (پُرکاری تیروئید)

آیا اخیراً سطح هورمون تیروئید خود را چک نموده اید؟ دست های لرزان ممکن است نشانه پرکاری تیروئید باشد. این بدان معناست که غده تیروئید شما بیش از حد کار می نماید و ضربان قلب شما را به سرعت بالا می برد. همچنین ممکن است متوجه شوید که بدون کوشش در حال لاغر شدن هستید، به نور حساس شده اید، ضربان قلب تندی پیدا نموده اید و در خوابیدن مشکل دارید. یک آزمایش خون ساده به شما و پزشکتان یاری می نماید تا بفهمید چه خبر است.

درمان: درمان پرکاری تیروئید با داروهای مربوطه

مصرف زیاد کافئین

بدون قهوه صبحگاهی نمی توانید روزتان را آغاز کنید؟ بسیار خب یک یا دو فنجان بنوشید، سپس آن را کنار بگذارید تا فردا صبح. کافئین یک ماده محرک است. در واقع همان ماده شیمیایی طبیعی که به شما یاری می نماید تا از خواب بیدار شوید در صورت دریافت مقدار زیادی، دستان شما را نیز لرزان خواهد نمود.

درمان: قهوه تنها مقصر ماجرا نیست. کافئین را می توان در داروهای سردرد بدون نسخه، شکلات و بعضی نوشابه های گازدار نیز پیدا کرد.

الکل

کسانی که به الکل اعتیاد دارند، ممکن است علائم مربوط به لرزش دست را هنگام ترک آن مشاهده نمایند. این حالت 10 ساعت پس از آخرین مصرف آغاز می گردد و می تواند چند هفته طول بکشد. مصرف زیاد الکل هم باعث لرزش دست ها می گردد.

درمان: در بعضی از برنامه های سم زدایی از دارو، برای یاری به فردی که در حال ترک کردن است، در مدیریت علائم ترک استفاده می نمایند.

کمبود خواب و خستگی

شما نمی توانید به ماشین بنزین ندهید و انتظار داشته باشید کار کند. همچنین نمی توانید انتظار داشته باشید که مغز شما بدون خواب به همه مکان های مناسب پیغام ارسال کند. وقتی چشم هایتان به اندازه کافی بسته نباشند، می تواند باعث گردد مغز شما به اشتباه به لرزیدن دستانتان بپردازد!

درمان: خوشبختانه با خواب شبانه کافی و استراحت می توانید ثبات را به دستانتان برگردانید.

قند خون پایین

اعصاب و عضلات شما با قند خون تغذیه می شوند. وقتی آن ها به اندازه کافی سیر نشوند، به دستان شما می گویند که باید بلرزند. قند خون پایین می تواند ناشی از دیابت، داروهای خاص، مصرف زیاد الکل یا دریافت ناکافی غذا باشد.

درمان: یک پزشک می تواند به شما یاری کند تا موارد فوق را مدیریت کنید. کنترل دیابت، دریافت غذای کافی و عدم مصرف الکل به برطرف این مشکل یاری می نماید.

استرس

وقتی چیزی شما را تحت فشار قرار می دهد، مانند سخنرانی کردن یا تماشای یک فیلم ترسناک، اعصاب شما بیش از حد تحریک می گردد و تحت تأثیر قرار می گیرد. دستان شما می لرزد و قلب شما به سرعت می تپد.

درمان: وقتی استرس از بین برود، لرزش از بین می رود. تکنیک های کاهش استرس مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن را امتحان کنید.

مصرف بعضی داروها

تکان خوردن دست ها یکی از عوارض شایع در بسیاری از انواع مختلف داروهای تجویزی است. از جمله متداول ترین داروها می توان به داروهایی که برای خلق وخو، تشنج، میگرن، نوروپاتی و آسم تجویز می گردد، اشاره نمود. بعضی از آنتی هیستامین ها نیز باعث این مشکل می شوند.

درمان: با پزشکتان در خصوص چگونگی و زمان مصرف داروها صحبت کنید.

سیگار کشیدن

اگرچه بعضی از افراد سیگار می کشند زیرا امیدوارند استرسشان را کاهش دهد، اما سیگار کشیدن می تواند باعث اضطراب گردد. در واقع نیکوتین، داروی اعتیادآور موجود در تنباکو، وارد جریان خون شده و ضربان قلبتان را تندتر می نماید. این امر می تواند موجب ایجاد احساس اضطراب در شما و باعث لرزیدن دست هایتان گردد.

درمان: با دکتر خود صحبت کنید تا در خصوص چگونگی ترک دخانیات ایده بگیرید.

کمبود ویتامین B12

B12 نقش بسزایی در سالم نگه داشتن سیستم عصبی شما دارد. اگر گوشت یا تخم مرغ نمی خورید، شیر نمی نوشید، یا اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، ممکن است سطح این ویتامین کمتر از حد نرمال باشد. و این کمبود می تواند باعث لرزش دستان یا احساس بی حسی و گزگز دست ها و پاها گردد.

درمان: مصرف گوشت، تخم مرغ، شیر و در صورت احتیاج استفاده از مکمل

فئوکروموسیتوم

فئوکروموسیتوم یک کلمه طولانی برای یک تومور نادر است که در غده فوق کلیه رشد می نماید. اگرچه تومور معمولاً خوش خیم است، اما فشارخونتان را بالا می برد. این می تواند باعث لرزش، تعریق شدید، تنگی نفس و سردرد گردد. تومور همچنین می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته مغزی گردد، بنابراین بهتر است با جراحی آن را بردارید.

درمان: همان طور که ذکر شد برداشت تومور به روش جراحی

اختلالات کبدی

لرزش یکی از علائم اختلالات کبدی است؛ مانند بیماری ویلسون. در این شرایط ژنتیکی، تجمع مس در بدن به کبد و مغزتان آسیب می رساند. احساس خستگی می کنید و دچار یرقان خواهید شد؛ شرایطی که چشم و پوستتان زردرنگ می گردد.

درمان: پزشکان بیماری ویلسون را با دارو و تغییر در رژیم غذایی درمان می نمایند.

اختلالات مغزی

اگر دچار سکته یا آسیب مغزی شده باشید، ممکن است عضلات دستانتان دچار لرزش شوند.

درمان: برای کنترل لرزش از پزشک خود در خصوص دارو یا کاردرمانی یاری بگیرید. و از کافئین، نیکوتین یا هر چیز دیگری که باعث بدتر شدن علائم می گردد خودداری کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: همگردی
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6841

به "لرزش دست ها درمان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لرزش دست ها درمان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید