علیرضا تابش: اتهام زنی ها به فارابی در همه دوران بوده است

به گزارش مجله هاستفا، تهران (پانا) - علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معتقد است نسبت بین فراوری و جشنواره در بنیاد سینمایی فارابی از بین رفته است و در این مجموعه دیگر آثار صرفاً برای جشنواره فراوری نمی گردد و نگاه کسب وکاری که بازار را هم به رسمیت بشناسد، به فرایند انتخاب فیلم ها اضافه شده است.

علیرضا تابش: اتهام زنی ها به فارابی در همه دوران بوده است

بنیاد سینمایی فارابی یک سازمان غیردولتی است که به عنوان بازوی اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت های سینمایی این نهاد را پیگیری می نماید. یکی از انتقاداتی که عموماً اهالی سینما درباره این نهاد مطرح می نمایند این است که در جشنواره ها فیلم هایی که موردحمایت بنیاد فارابی باشد حتماً جایزه و سیمرغ را از آن خود می نماید اما تابش در گفت وگو با پانا تعریف می نماید که سال گذشته هیچ فیلمی از فارابی جایزه دریافت نکرد و با هجمه ای از انتقادها روبرو شدیم مبنی بر اینکه چرا فارابی هیچ جایزه ای نبرده است.

بسیاری معتقدند بنیاد سینمایی فارابی سینمای بعد از انقلاب را شکل داد. اکنون بعد از چهل سال صندلی این بنیاد در عرصه فیلم سازی را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید پذیرفت همان طور که بنیاد سینمایی فارابی در ابتدای تولد سینمای نوین ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان بازوی اجرایی متولیان وقت سینمای ایران در حمایت و راهنمایی کلیت سینمای ایران نقش داشت، امروز هم همچنان به این نقش مهم خود جامه عمل می پوشاند. درواقع با توجه به تحولات تکنیکی سینما از یک سو و قدرت بخش خصوصی در فراوری فیلم نسبت به آن دوره، بنیاد سینمایی فارابی به عنوان تسهیلگر به ایفای نقش می پردازد و به عنوان یک حامی، در دهه های اخیر کوشش نموده تا گره ها را باز کند و اعمال سلیقه حداقلی داشته است که به نظرم اتفاق خوبی است.

سال جاری در جشنواره فجر، فیلم های بنیاد سینمایی فارابی حضور پررنگی داشتند. بعضی معتقدند این فیلم ها چون متعلق به این بنیاد است، جایزه دریافت نموده است. نظر شما چیست؟

در جشنواره گذشته، وقتی فیلم های مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی جایزه ای به دست نیاورد، گفتند چرا بنیاد پیروز نبوده و حال سال جاری که پاره ای از فیلم های مورد حمایت بنیاد مورد اقبال داوران قرارگرفته است می گویند چرا جایزه گرفته اید!

در این مورد باید به یک اتفاق جالب اشاره کنم و این که در جشنواره گذشته، وقتی فیلم های مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی جایزه ای به دست نیاورد، گفتند چرا بنیاد پیروز نبوده و حال سال جاری که پاره ای از فیلم های مورد حمایت بنیاد مورد اقبال داوران قرارگرفته است می گویند چرا جایزه گرفته اید! باید بگویم که این نوع اتهام زنی ها همواره بوده است اما همین افراد به این نکته مهم توجه نمی نمایند که بنیاد سینمایی فارابی یک نهاد عمومی محسوب می گردد نه یک نهاد دولتی و وظیفه حمایت از کلیت سینمای ایران را بر عهده دارد.

درباره فرایند انتخاب آثار جهت حمایت از فراوری در بنیاد سینمایی فارابی شرح دهید؟

در خصوص فرایند انتخاب در این چهار دهه، مدیران مختلفی آمده اند که در کنار توجه به اصولی چون انطباق آثار با هنجارهای اخلاقی، فضای عمومی منطبق باسیاست جمهوری اسلامی، نمایش تصویر درست از ایران در خارج از مرزها و... هرکدام کوشش نموده اند نگاهی خاص را تبیین نمایند اما در خصوص این دوره، بحث تائید و تصویب و رد شدن آثار که از قبل وجود داشت، ازنظر روش، به تبادل نظر و مذاکره تبدیل شد. ایده هایی که به بنیاد سینمایی فارابی رسید در این دوره، با حضور منتورها تحلیل شد و نگاه کسب وکاری که بازار را هم به رسمیت بشناسد، به این فرایند اضافه شد؛ بنابراین، نسبت بین فراوری و جشنواره در این دوره، در بنیاد سینمایی فارابی از بین رفته است و آثار صرفاً برای جشنواره فراوری نمی گردد.

مکانیزم تخصیص وام در فارابی برای فراوری فیلم چگونه است؟ در خصوص حمایت و میزان و نحوه حمایت های فارابی شرح دهید و اینکه این وام ها به چه نوع فیلم هایی تعلق می گیرد؟

از سال 96 فرایند اعطای تسهیلات به طور کامل تغییر کرد و فیلم های سینمایی به جای دریافت مستقیم وام (یاری بلاعوض) از بنیاد فارابی، به صندوق اعتباری هنر معرفی می شوند

در خصوص تسهیلات، از سال 96 فرایند اعطای تسهیلات به طور کامل تغییر کرد و فیلم های سینمایی به جای دریافت مستقیم وام (یاری بلاعوض) از بنیاد فارابی، به صندوق اعتباری هنر معرفی می شوند و در مکانیزمی جدید اعطای وام صورت می پذیرد و ما شاهد تضمین بازپرداخت منابع بنیاد (که متعلق به کلیت سینمای ایران است) نزد صندوق اعتباری هنر و بهره مندی مجدد آن در چرخه فراوری سینمای ایران هستیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7036

به "علیرضا تابش: اتهام زنی ها به فارابی در همه دوران بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علیرضا تابش: اتهام زنی ها به فارابی در همه دوران بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید