عامل قطعی برق رمز ارز ها یا ضعف نیروگاهی؟

به گزارش مجله هاستفا، بی برقی آن هم در گرمای نیمه تیرماه امان مردم ایران را بریده و این را نه فقط از موتوربرق های کنار مغازه ها بلکه از نوشته های پر از عصبانیت کاربران شبکه های اجتماعی و حتی افزایش آمار نزاع در این روز ها هم می توان مشاهده کرد.

عامل قطعی برق رمز ارز ها یا ضعف نیروگاهی؟

به گزارش شرق؛ به عبارت دیگر فرایند کند واکسیناسیون کرونا و آغاز پیک تازه از شیوع این ویروس در ایران و ضرورت خانه نشینی از یک طرف و قطعی های مداوم برق و در ادامه آن مسائل اینترنت و حتی آنتن دهی موبایل، زنجیره ای از مسائل به هم پیوسته برای ایرانیان در این روز ها ساخته است.

در استان محروم سیستان و بلوچستان به این مسائل باید بی آبی و شیوع گسترده ویروس کرونا را هم اضافه نمود و همین مصائب بار دیگر این استان را به سرخط اخبار رسانده است. علت این مصائب اگرچه شاید چندان برای مردم مهم نباشد، اما به نظر می آید راه حل و چاره اصلی در پرداختن به ریشه این مجموعه مسائل به هم پیوسته است و اگر مسئولان بخواهند راهی برای برطرف اساسی این مسائل پیدا نمایند، به ناچار باید ابتدا سراغ ریشه مسائل بفرایند.

در این بین پرسش، علت خاموشی های این روز ها است؛ ریشه بی برقی به خشک سالی برمی گردد یا مزارع استخراج رمزارز یا ضعف نیروگاهی؟

روز های سخت ساکنان سیستان وبلوچستان

مسائل بی برقی، بی آبی و هم زمان توسعه کرونا روز های سختی را برای ساکنان سیستان وبلوچستان ساخته است. برای شرح درباره این مسائل ابتدا به عذرخواهی دیروز وزیر ارتباطات برگردیم. محمد جواد آذری جهرمی در پیغامی توییتری نوشت: متأسفانه در بعضی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در کوشش برای بهبودیم و از مشکل به وجود آمده پوزش می طلبیم.

او در این پیغام تأکید نموده است که باتری دکل های تلفن همراه، برای دو ساعت پاسخ گوی قطع برق اند؛ پس از تخلیه کامل، نیازمند هشت ساعت اتصال به شارژند تا به طور کامل شارژ شوند و ادامه داده که همه باید پاسخ گو باشند. این عذرخواهی با واکنش فعالانی از سیستان و بلوچستان همراه شد که اعلام کردند در این استان و در بعضی منطقه ها اصلا دکلی نیست و اگر دکلی هم باشد، باتری ندارد.

این اظهارات به خوبی شرایط سخت ساکنان این استان را نشان می دهد؛ مردمی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا آن هم در موج و پیکی که از این استان آغاز شده، باید در خانه بمانند، اما بی برقی و نبود آب خانه نشینی را محال نموده است. علاوه براین، خاموشی های مداوم و بی برقی حتی به منطقه ها گرمسیری و جنوب ایران هم کشیده شده و حالا کارگرانی در عسلویه و خوزستان باید ساعاتی را بدون برق در دمای بالای 45 درجه پشت سر بگذرانند.

شرایط قرمز مصرف برق در 40 درصد کشور

در لحظه تنظیم این گزارش (عصر دوشنبه) نقشه مصرف برق کشور نشان می دهد که شرایط مصرف برق بیش از 40 درصد استان های کشور قرمز است. علاوه براین، روایت رسمی می گوید که به علت افزایش شدید دما در کشور، مصرف برق کشور 46 هزار و 266 مگاوات است. شرایط رنگین نقشه کشور نشان می دهد شرایط مصرف برق استان های شرقی کشور بیش از حد مجاز بوده و هم اکنون قرمز است. قرمز شدن نقشه کشور به معنای افزایش احتمال خاموشی ها در آن استان هاست.

کاهش 10 درصدی مصرف برق در استان های قرمز می تواند شرایط آن ها را به حالت بهتری تغییر دهد، اما چه شده که ایران در این تابستان تا به این مقدار با مشکل برق روبه رو شده است؟

خاموشی ها قابل پیش بینی بود؟

همین دیروز سندیکای صنعت برق نشستی خبری برگزار کرد و از دلایل اصلی این بی برقی و راه حل های مقابله گفت. در این نشست رئیس هیئت مدیره با بیان اینکه وقوع خاموشی های سال جاری کاملا قابل پیش بینی بود، گفت: نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی کشور از 1389 تا 1399 به طور کلی نزولی بوده و از 8.8 درصد در سال 1389 به 2.2 درصد در سال 1399 کاهش یافته و رشد میانه سالانه در 10 سال گذشته سه درصد بوده است.

علی بخشی با بیان اینکه در پنج سال اخیر سهم بخش فراوری از مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته حدود 15 درصد بوده است، شرح داد: معادل ارزی سرمایه گذاری صورت گرفته نشان می دهد که فرایند سرمایه گذاری در صنعت برق از سال 1387 نزولی شده و از 6.5 میلیارد دلار در سال 1387 به 0.63 میلیارد دلار در سال 1399 رسیده است. این فرایند نزولی سرمایه گذاری با فرایند نزولی نرخ رشد افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور هم همخوانی دارد.

او با بیان اینکه فرایند رشد تقاضا در دهه گذشته صعودی بوده و به طور میانه پنج درصد رشد داشته است، گفت: این در حالی است که فرایند رشد ظرفیت فراوری برق کشور در 10 سال گذشته به طور میانه نزولی بوده و میانه رشد آن سه درصد بوده است. این تفاوت نرخ رشد منجر به شکاف عرضه و تقاضا می گردد که در نتیجه آن حجم عرضه برق از حجم تقاضای برق جا مانده و منجر به خاموشی می گردد.

این شرحات به خوبی نشان می دهد یکی از مسائل اصلی مسائل این روز های برق در کشور به نبود عزمی جدی برای رشد ظرفیت نیروگاه ها و در حالت کلی صنعت برق کشور برمی گردد؛ اما دراین بین رمزارز ها تا چه مقدار تأثیرگذار است؟

رمز ارز ها نمی تواند عامل اصلی باشد

این روز ها زیاد شنیده می گردد که ایران به بهشت ماینر ها و صاحبان مزارع رمزارز تبدیل شده و حتی یکی از دلایل اصلی خاموشی را همین موضوع می دانند؛ اما واقعیت چیست؟

به گفته رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق درخصوص استخراج غیرقانونی رمز ارز ها که به اسم عامل بروز خاموشی های ابتدای سال 1400 مطرح شده، اگرچه به علت نبود اطلاعات دقیق نمی توان مبتنی بر داده استدلال کرد، ولی می توان مدعی شد که موضوع رمز ارز ها نمی تواند عامل اصلی باشد؛ چرا که شکاف بین عرضه و تقاضای برق فرایندی داشته که از سال های قبل وجود داشته و بدون ظهور رمزارز ها (چه قانونی و چه غیرقانونی)، پدیده خاموشی باز هم مشاهده می شده است.

بخشی در نشست خبری دیروز با اشاره به ظرفیت های صنعت برق گفت: این صنعت 150 هزار اشتغال مستقیم ایجاد نموده و دو هزار شرکت عظیم و کوچک و میانه در آن فعال هستند، سهم یک درصدی از فراوری ناخالص داخلی دارد و سهم ارزش اضافه نموده بخش فراوری، انتقال و توزیع از کل ارزش اضافه نموده صنعت برق 56 درصد تخمین زده می گردد.

به گفته رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق سرمایه گذاری در صنعت برق از 6.5 میلیارد دلار در سال 1385 به 630 میلیون دلار در سال 99 رسیده و تعداد قرارداد های متوقف در حوزه توزیع بیش از 300 قرارداد و تعداد قرارداد های متوقف در حوزه انتقال بیش از صد قرارداد است.

راه حل های جلوگیری از خاموشی ها

چه راهی برای مقابله با این خاموشی ها و به طور کلی مسائل صنعت برق در ایران وجود دارد؟ این پرسش هم یکی از محور های مهم بحث های این روز های کارشناسان این حوزه است که در نشست خبری دیروز هم به آن پرداخته شد.

در این نشست پیغام باقری، نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، با اشاره به راهبرد های کلیدی صنعت برق گفت: اصلاح اقتصاد برق به وسیله اصلاح نظام قیمت گذاری، تأمین اقتصادی سرمایه گذاری و تسویه مطالبات بخش خصوصی مهم است. او با اشاره به اهمیت توسعه ساخت داخل و صادرات گفت: پشتیبانی از ساخت داخل و دانش بنیان، کاهش هزینه و سهولت دسترسی به مواد اولیه، پشتیبانی از بخش فراوری در صنعت احداث و برطرف موانع صادرات برق و خدمات مهندسی مواردی مهم و مورد توجه هستند.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق اضافه نمود: برای جلوگیری از خاموشی باید به افزایش ظرفیت فراوری برق، متنوع سازی سبد عرضه و تغییر مدل کسب وکار فراوری-مصرف برق، بهینه سازی مصرف برق (کاهش شدت مصرف)، اصلاح منحنی بار شبکه برق (پیک سایی)، نوسازی شبکه، بهینه سازی مصرف و توسعه تجدید پذیر ها و فراوری برق توجه گردد.

باقری با اشاره به انتظارات صنعت برق از دولت سیزدهم گفت: اصلاح نظام قیمت گذاری، تشکیل نهاد تنظیم مقررات بخشی برق، تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تأمین بخشی از سرمایه طرح های زیربنایی برق، مولدسازی دارایی های راکد صنعت برق، برطرف موانع بهره مندی از ابزار های بازار سرمایه برای تأمین اقتصادی و سرمایه گذاری در صنعت برق، تسویه مطالبات بخش خصوصی و ایجاد انضباط اقتصادی در دستگاه های اجرائی و استفاده از روش هایی مانند اعتبار اسنادی داخلی برای پیشگیری از ایجاد بدهی به بخش خصوصی بخشی از انتظارات این صنعت است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: فرارو
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8111

به "عامل قطعی برق رمز ارز ها یا ضعف نیروگاهی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل قطعی برق رمز ارز ها یا ضعف نیروگاهی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید