طرح عرب های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق از کانال اقتصاد

به گزارش مجله هاستفا، یک عضو مجلس عراق از برنامه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای نزدیک شدن به عراق از طریق تقویت روابط اقتصادی خود با این کشور خبر دادند.

طرح عرب های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق از کانال اقتصاد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حنین قدو عضو ائتلاف الفتح در مجلس عراق گفت که عربستان درصدد تقویت روابط با عراق به خصوص در زمینه های مالی و تجاری است.

قدو در گفت وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت:عربستان تلاش می کند از کانال کمک به عراق برای عبور از شرایط مالی فعلی آن، روابطش با عراق را تقویت کند به گونه ای که مبادلات تجاری و طرح های سرمایه گذاری میان دو کشور افزایش یابد.

قدو افزود: گروه های سیاسی و مجلس عراق الکاظمی را در زمینه چگونگی سیاست خارجی خود با کشورهای همسایه و منطقه و دنیا مخیر گذاشته است.

او افزود: درباره روابط با کویت قرار است دولت عراق تسویه بدهکاری خود را با کویت تا زمان عبور از بحران مالی به تعویق اندازد، زیرا عربستان یک کشور همسایه عراق است و سیاست الکاظمی حسن نیت عراق را در روابط با عربستان و دیگر کشورها نشان خواهد داد.

این در حالی است که ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه در مجلس عراق ضمن انتقاد شدید از اقدام نخست وزیر این کشور در اعزام وزیر دارایی به کشورهای عربستان و کویت با انگیزه دریافت کمک های مالی، آن را گدایی توصیف کرد.

علی عبدالامیر علاوی وزیر دارایی عراق اوایل خرداد ماه به عنوان فرستاده نخست وزیر این کشور به عربستان سعودی سفر کرده بود، او پیش از دیدار با مقامات سعودی درباره رویکرد این کشور برای توسعه روابط با عربستان سعودی و حمایت از اقتصاد عراق گفته بود: هدف از سفر به عربستان سعودی، توجه به سه محور برای توسعه رابطه عراق با طرف سعودی است. اول: حمایت مالی فوری از بودجه، دوم: تشویق و تحریک شرکت ها و موسسات دولتی عربستان به ویژه در بخش انرژی و کشاورزی برای ورود به بازارهای عراق از طریق سرمایه گذاری، سوم: فعال سازی بعد تجاری.

وی سپس راهی کویت شد و در دیدار با نخست وزیر این کشور نامه مکتوب نخست وزیر عراق را تحویل وی داد. گفته می شود که متن نامه نخست وزیر عراق درباره حمایت از روابط میان بغداد و کویت و افق های گسترش این روابط و تبادل دیدگاه ها درباره مسائل منطقه ای و بین المللی بود.

انتهای یپام/.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4206

به "طرح عرب های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق از کانال اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح عرب های حوزه خلیج فارس برای افزایش نفوذ در عراق از کانال اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید