زندگی در سردترین شهرهای روسیه چگونه است؟

به گزارش مجله هاستفا، سردترین شهرهای روسیه

کشور روسیه در شمالی ترین سرزمین های قابل سکونت کره زمین قرار گرفته است و بخش زیادی از آن در فصل زمستان آب و هوایی بسیار سرد و طاقت فرسا دارد، اما در این میان شهرهایی هم وجود دارند که سرمایشان از آن چه که فکرش را می کنید هم بیشتر می گردد. با این حال، روس ها به مسائل زندگی در شرایط آب و هوایی چالش برانگیز و مسائلی که می تواند از چنین سرمای سخت و استخوان سوزی نشات گیرد، خو گرفته اند. این مسائل از مسائل زیربنایی گرفته تا چگونگی دفن مردگان را شامل می گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا بعضی از سردترین شهرهای روسیه را به شما معرفی کنیم.

زندگی در سردترین شهرهای روسیه چگونه است؟

اویمیاکن | Oymyakon

اویمیاکن نه تنها اولین مورد از سردترین شهرهای روسیه بلکه سردترین شهر جهان است. آب و هوای آن بسیار سرد بوده و دمای این شهر کوچک که در شرق یاکوتسک و ارتفاع 750 متری بالاتر از سطح آب های آزاد جهان قرار گرفته است در فصل زمستان به 72- درجه سانتی گراد می رسد. البته این دما به صورت دقیق اندازه گیری نشده و طبق شواهد چنین نتیجه گیری را انجام داده اند. در سال 1933 دمای 68- درجه را اندازه گرفتند که سردترین دمای به ثبت رسیده برای مناطق مسکونی انسان ها در کره زمین است. ژانویه 2018 گزارش شد که دماسنج عمومی پس از آن که دما به 60-درجه سانتیگراد رسید و یک هفته سردتر از آن بود خراب شد و از کار افتاد.

این جا سرمای هوا بخشی از زندگیست. باتری های خودروها در دمای 50- درجه خالی می شوند و باید خودروهایشان همیشه در حال استفاده باشد. 500 نفر در شهر زندگی می نمایند. در روزهای زمستان 21 ساعت از شبانه روز هوا تاریک بوده و جالب است بدانید که نزدیک ترین شهر در فاصله 805 کیلومتر قرار گرفته است. این جا امکان کشاورزی وجود ندارد و زمستان ها مردم تنها گوشت می خورند و بسیاری از مواقع این گوشت ها خام هستند. از جمله غذاهای محلی آن ها می توان به ماهی یخ زده و خام، خون یخ زده، کبد یخ زده اسب و گوشت گوزن اشاره نمود.

برای فروش گوشت احتیاجی به داشتن یخچال نیست و تمامی آن ها به صورت یخ زده هستند. مردم بیشتر زمان خود را در خانه می گذارنند و تنها در مواقع ضروری از آنخارج می شوند. برای دفن کردن مردگان باید آتش عظیمی روشن نمایند و منتظر بمانند تا یخ زمین آب گردد تا بتوانند زمین را بنمایند.

خاباروفسک | Khabarovsk

خاباروفسک را می توان گرم ترین شهر در فهرست سردترین شهرهای روسیه دانست و البته دسترسی به آن نیز از سایر موارد آسان تر است. این جا بعد از سهر ولادی وستکون دومین شهر عظیم در خاور دور کشور است و تنها 30 کیلومتر با مرز چین فاصله دارد. شهر توقفگاه محبوبی از جهت راه آهن سراسری سیبری است. رودخانه ای که از کنار خاباروفسک می گذرد موجب شده تا در تمام طول سال زیبایی منحصر به فردی داشته باشد. دمای هوا در فصل زمستان به 20- درجه سانتی گراد می رسد.

هنگامی که جو سرما ماندگار شد مردم به ساخت مجسمه های یخی مشغول می شوند و آن ها را در میدان مرکزی شهر قرار می دهند که البته به خاطر آب و هوای بسیار سرد تا فصل بهار به همان صورت باقی می مانند. شهر نسب به هم راستایان شمالی خود روزهای طولانی تری دارند و میانگین روزهای آفتابیش نسبت به شهر مسکو بیشتر است. جالب است بدانید که فاصله خاباروفسک تا مسکو با راه آهن بیش از 8٬500 کیلومتر است.

یاکوتسک | Yakutsk

یاکوتسک یکی دیگر از سردترین شهرهای روسیه و البته از سردترین شهرهای جهان است. میانگین دمای هوای شهر در فصل زمستان 40 درجه زیر صفر است و البته ممکن است گاهی به 50- درجه سانتی گراد هم برسد و ساکنان هر سال نبرد ساختی را با هوای طاقت فرسا در پیش دارند. دمایی تا این اندازه سرد ممکن است باعث یخ زدن زیر پوستتان و یا شیشه عینکتان شوید و به همین دلیل بیشتر ساکنان زمان زیادی را خارج از خانه هایشان و در فضای باز سپری نمی نمایند.

آن ها هم مجبورند در تمام طول روز خودروی خود را روشن بگذارند تا باتری هایشان تمام نگردد و ماشین را در پارکینگ های دارای سیستم گرمایشی نگهداری نمایند. این جا هم برای دفن مردگان با مشکل روبرو هستند و برای کندن زمین دست به دامان آتش می شوند تا آرام آرام یخ ها ذوب شوند و امکان کندن قبر به وجود آید. از ماه اکتبر تا آوریل زمستان ادامه دارد و مردم باید لباس های بسیار گرم و سنگین (بیشتر اوقات خز) بپوشند، البته خز هم با قواعد حمایت از حیوانات سازگار نیست و هم گران قیمت است.

شهفرایندان گاهی درآمد چندین ماه خود را برای خرید یک کت بلند هزینه می نمایند، این امر باعث شده تا بانک ها وام ویژه خرید لباس های خز دار در فصل زمستان را ارائه دهند.

جالب است بدانید که تا حدود 200 سال پیش برای سفر این مورد از سردترین شهرهای روسیه به زمانی بین 2 تا 3 ماه احتیاج داشتید که امروز با احداث دو فرودگاه مشکل تقریبا حل شده است. به یاد داشته باشید که بیشتر پروازهای شهر با تاخیر و کنسلی روبرو می شوند.

نوریلسک | Norilsk

نوریلیسک یکی از پرجمعیت ترین های فهرست سردترین شهرهای روسیه است که در منطقه کراسنویارسک قرار گرفته و دقیق تر بگوییم بالای مدار شمالگان است. بیش از 200 هزار نفر در این شهر صنعتی زندگی می نمایند و شمالی ترین شهر پرجمعیت جهان است. آب و هوای آن بسیار سرد است و میانگین سالانه اش 10- درجه سانتی گراد می باشد و البته حدود 130 روز در سال هم شاهد بارش برف و بوران هستند.

شهر پر از معدن است و یکی از عظیم ترین ذخایر مس، پالادیوم و نیکل در زمین را داراست. سال ها پیش و در زمان گولاگ (اداره کل اردوگاه های کار و اصلاح) که دارای اردوگاه های کار اجباری در شهرها و مناطق دور افتاده اتحاد جماهیر شوروی بود، یعنی بین سال های 1935 تا 1956 بیش از 650٬000 زندانی در شهر محبوس بودند. درجه حرارت می تواند به 55- درجه سانتیگراد برسد، بچه ها باید در زمین بازی های داخل سالن بازی نمایند. بلوک های آپارتمانی با استفاده از پاستل رنگ می شوند زیرا اگر از هر ماده دیگری استفاده گردد پس از گذشت ده ماه زمستان پر بارش دیگری اثری از رنگ ها نخواهد بود.

در زمان گولاگ کارگران معادن زندانیان بودند که البته در شرایط بسیار نامناسبی کار می کردند، 500 هزار نفر در زندان ها کشته شدند و گفته می گردد تا به حال بیش از 18 هزار نفر به خاطر سرمای شدید شهر مرده اند. علاوه بر تمام مشکلاتی که سرما برای شهر ایجاد نموده، آلودگی هوای هم مشکل بسیار جدی ساکنان منطقه است. گاهی برف شهر زرد رنگ می گردد. این دلایل باعث شده تا نوریلسک یکی از افسرده ترین شهرهای جهان گردد.

ورخویانسک | Verkhoyansk

در شمال یاکوتسک دهکده ای کوچک قرار گرفته است که یکی دیگر از سردترین شهرهای روسیه محسوب می گردد (البته در میان سردترین شهرهای جهان هم جای می گیرد). از ماه ستپامبر تا ماه مه زندگی خارج از خانه برای 2000 شهفرایند ورخویانسک بسیار سخت است. حتی سابقه ثبت دمای 60- درجه سانتی گراد هم در این منطقه وجود دارد. این جا روزگاری حلقه مرگ استالین نام داشت و زندانین برای کار اجباری به شهر فرستاده می شدند، بسیاری از ساکنان فعلی نوادگان همان زندانی ها هستند.

شهر بر روی لایه ای از زمین های یخ زده که در قسمت های عمق یخ های آن به بیش از 150 متر می رسد، ساخته شده است. ساختمان ها در اینجا (مانند یاکوتسک و اویمیاکن) بر روی پایه های بتنی و فولادی ساخته می شوند، به طوری که وقتی که ماه های گرم تر از سال و فصل تابستان فرا می رسد در صورت آب شدن یخ های زمین خانه ها دچار مشکل نشوند.

در طول تابستان کوتاه و آب و هوای معتدل، محلی ها به شکار می پردازند و شکارشان را در زیرزمین خانه ها ذخیره می نمایند، این زیر زمین ها مانند فریزر طبیعی عمل نموده و مانع خراب شدن گوشت می شوند. جالب است بدانید که تا وقتی دمای هوا به 55- درجه نرسد مدارس به کار خود ادامه می دهند. در تابستان دمای هوا به 30 درجه سانتی گراد هم می رسد و میتوان گفت که ساکنان آن باید خود را برای حدود 100 درجه سانتی گراد اختلاف دما آماده سازند.

عجیب است که هیچ جاده ای شما را به ورخویانسک نمی رساند. در فصل زمستان که رودخانه یخ زده است می تواند با خودروهای آفرود از روی رودخانه و باتلاق ها عبور کرد تا به یکی از سردترین شهرهای روسیه رسید. اما با گرم تر شدن هوا و فرا رسیدن روزهای آفتابی کم کم یخ ها آب می شوند و دیگر هیچ راه ارتباطی به جز استفاده از هلیکوپتر برای رسیدن به منطقه در دسترس نخواهد بود.

دوبینکا | Dudinka

ظاهرا، آب دهان انسان می تواند قبل از آن که به زمین برسد یخ بزند. آب و هوا با دمای بسیار سرد و زمستان طولانی منطقه باعث شده تا گاهی شاهد دمای کمتر از 50- درجه سانتیگراد باشیم، اگرچه عموما دما در حدود 30 درجه سانتی گراد زیر صفر قرار داد. دمای هوا در تابستان به ندرت دو رقمی می گردد و تنها چند ماه طول می کشد تا مجددا دمای هوا به کم تر از 0 درجه سانتی گراد برسد.

شهر دوبینکا بر روی رودخانه Yenisei و در منطقه کراسنویارسک واقع شده است. فستیوال روز گله گوزن شمالی (Day of the Reindeer Herder) متعلق به این جا است، جشنواره ای که شرکت نمایندگان آن لباس های محلی می پوشند و با گوزن ها مسابقه می دهند. همچنین دومین فرستنده رادیویی مرتفع شوروی با 462 متر در دوبینکا قرار گرفته است. فرستنده ای که در زمان اتحاد جماهیر شوروی دومین سازه بلند کشور و بلندتر از هر سازه ساخت شده توسط دست بشر در کل اتحادیه اروپا بود.

دیکسون | Dikson

شمالی ترین بندر جهان. دیکسون در دریای کارا در شمال کشور روسیه قرار گرفته است و سختی های شرایط آب و هوایی اینجا حتی از نوریلسک نیز طاقت فرساتر هستند. یکی دیگر از سردترین شهرهای روسیه که تقریبا زمستانی ابدی دارد، شب های سیاه قطبی اینجا چندین ماه طول می کشد. میانگین دمای هوا منطقه حدود 20 درجه سانتی گراد زیر صفر است و البته مرتب به 40- درجه سانتی گراد هم می رسد. این شهر دارای برف های سهمگینی است که گاهی منجر به خسارت ها و خرابی های زیادی می شوند. اما اگر بخواهیم از زاویه دیگری دیکسون را مورد آنالیز قرار دهیم باید بگوییم که سواحل تماشای وال ها و شفق فطبی منطقه بسیار شگفت انگیز است و هر سال گردشگران زیادی برای دیدن آن ها به منطقه می فرایند.

برای دیکسون لقب لبه جهان را انتخاب نموده اند و دمای آن در طول ماه های گرم سال به 5 درجه سانتی گراد می رسد. به خاطر طولانی بودن شب، ساعت کاری شهفرایندان از 4 بامداد شروع می گردد و حدود 5 عصر دیگر به ندرت می توان کسی را در خیابان دید.

تیکسی | Tiksi

اگر چه تیکسی بر روی خشکی است اما هیچ جاده ای برای رفتن به شهر وجود ندارد و تنها راه رسیدن به آن به وسیله فرودگاه نظامی قدیمی می باشد. شهر در سواحل دریای لاپتف که در حاشیه اقیانوس منجمد شمالی است، قرار گرفته است. دریایی کم عمق که در بیشتر روزهای سال یخ زده است. به طوری که تنها بین ماه های اوت و سپتامبر (مرداد و شهریور) امکان کشتیرانی در آن وجود دارد.

حدود 5٬000 نفر در این مورد از سردترین شهرهای روسیه زندگی می نمایند. در طول زمستان ممکن است ارتفاع برف تا طبقه سوم خانه ها هم برسد. این جا در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق یک پایگاه نظامی بود و پس از آن سقوط کرد. به همین دلیل امروز بسیاری از خانه های شهر خالی از سکنه مانده اند. حدود 10 ماه از سال زمستان سخت پابرجاست و بیشتر طول شبانه روز هوا تاریک است. در این دوران میانگین هوای شهر به 30- درجه سانتی گراد می رسد.

منبع: theculturetrip

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: الی گشت
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3711

به "زندگی در سردترین شهرهای روسیه چگونه است؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "زندگی در سردترین شهرهای روسیه چگونه است؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در سردترین شهرهای روسیه چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید