رقابت OA، X؛ راهی برای کشتار مقرون به صرفه تر یمنی ها، حضور مخفیانه عقرب آمریکایی در پایگاه ارتش سعودی

به گزارش مجله هاستفا، ارتش سعودی به دلیل حجم بالای پروازهای رزمی و حملات کور به مردم بی گناه یمن، با هزینه های قابل توجهی روبرو شده، لذا به یاری فرماندهان آمریکایی در پی راه حلی برای کاهش این هزینه رفته است.

رقابت OA، X؛ راهی برای کشتار مقرون به صرفه تر یمنی ها، حضور مخفیانه عقرب آمریکایی در پایگاه ارتش سعودی

به گزارش خبرنگاران به نقل از سرویس دفاع و امنیت مشرق، اخیرا رقابتی در نیروی هوایی آمریکا برای انتخاب یک مدل هواپیمای سبک پشتیبانی هوایی به جریان افتاده که اثرات آن تا منطقه خاورمیانه هم قبل رصد و آنالیز است. با توجه به اینکه در هفته های گذشته دو تحول نو در این زمینه اتفاق افتاده، توجه به این مسئله را بیش از پیش برای کارشناسان و مسئولان کشورمان و البته علاقمندان به پیگیری تحولات نظامی منطقه مهم می نماید. در حقیقت، رقابت مورد نظر برای پیدا کردن یک هواپیمای شناسایی و تهاجمی سبک است که بر اساس تجارب سالهای اخیر آمریکایی ها در خاورمیانه، به دست آمده است.

این رقابت که به اختصار OA-X شناخته می گردد در نظر دارد تا ناوگانی از هواپیماهای سبک را برای حضور در منطقه خاورمیانه آماده نموده تا با آنچه به نظر آمریکا گروه های تروریستی خوانده می گردد، مقابله کند. فلسفه فکری فرماندهان و مسئولان آمریکا در این باره هم بر پایه مسائل مالی پایدار است چراکه طبق آمارها، پرواز با جنگنده های پیشرفته امروزی و حتی پهپادها برای هر ساعت پرواز، هزینه های فراوانی را به کاربر تحمیل می نمایند در حالی که با استفاده از این نسل از هواپیماهای مورد نظر دراین رقابت هزینه پروازی و عملیاتی کاهش چشمگری خواهد داشت.

برای نمونه هواپیمای AT-802L به نام یکی از حاضرین در رقابت OA-X برای هر ساعت پرواز، هزینه ای در حدود 800 دلار را به دارنده آن متحمل می نماید اما این هزینه برای یک فروند اف 18 سوپر هورنت در حدود 24 هزار دلار ، برای یک فروند هواپیمای پشتیبانی نزدیک A-10 در حدود 11 هزار و 500 دلار و حتی برای یک پهپاد پردیتور در حدود 1500 دلار است.

طبق اطلاعات درز نموده در رسانه های تخصصی غربی، 4 مدل هواپیما در این رقابت حضور دارند که سه مدل از آنها از پیشران پیستونی استفاده و یکی از آنها هم از پیشران جت استفاده می نماید که در ادامه معرفی خواهند شد.

هواپیمای سوپرتوکانو؛ پرنده مشهور برزیلی

هواپیمای سوپر توکانو ساخت شرکت امبرائر برزیل بوده و در حقیقت نمونه پیشرفته تر هواپیمای توکانو می باشد .این هواپیما به نام نمونه پیشرفته تر هواپیما EMB-312 Tucano ساخته شده و برای ماموریتهایی مثل آموزش خلبانی، گشت مرزی و عملیات ضد شورشی به کار می رود. این هواپیما از لحاظ سامانه های الکترونیکی بسیار پیشرفته بوده و می توان سطح سامانه های ایویونیک آن را در حد جنگنده های نسل 4 الی 4.5 قلمداد کرد.

سوپر توکانو می تواند مانورهایی تا حد +7 الی -3.5 جی را به انجام برساند و با سرعت بیشینه 590 کیلومتر در ساعت پرواز کند. سقف پروازی آن 10 کیلومتر و شعاع رزمی آن 550 کیلومتر است.این هواپیما از یک موتور توربوپراپ به قدرت 1600 اسب بخار نیرو می گیرد و به سامانه هایی مثل مسافت سنج لیزری، نمایشگرهای صفحه تخت کریستال مایع در درون کابین، سامانه مکان یابی جی پی اس و لینک انتقال داده مجهز است. در بخش تسلیحات سوپر توکانو به دو قبضه مسلسل 12.7 میلی متری در درون بدنه مجهز است و می توان انواع مسلسل های 7.62 و 12.7 میلی متری و یا توپ 20 میلی متری را در زیر بدنه حمل کند.

موشک هوا به سطح ماوریک، بمب راهنمایی لیزری Paveway II ، راکتهای هوا به سطح 70 میلی متری به همراه موشک های هوا به هوای فروسرخ مثل سری AIM-9 از جمله تسلیحات قابل حمل به وسیله این هواپیما می باشد .سوپر توکانو تا به امروز به 10 کشور مثل شیلی، کلمبیا، افغانستان، اندونزی و سنگال صادر شده است. این هواپیما به شکل وسیعی به وسیله نیروی هوایی کلمبیا بر ضد قاچاقچیان مواد مخدر و بعلاوه جدایی طلبان فارک به کار رفته است

در حال حاضر، آمریکا مجهز کردن نیروهای مسلح افغانستان را با این هواپیما در دستور کار دارد و حتی تعدادی سوپر توکانو را به افغان ها تحویل داده و در نهایت قرار است 26 فروند سوپرتوکانو به افغانستان تحویل گردد. از طرف دیگر لبنان هم اخیرا به جمع کاربران این هواپیما پیوسته و دو فروند سوپرتوکانو دریافت نموده است.

AT-6 Wolverine ؛ متخصص بمب های راهنمایی لیزری

هواپیمایAT-6 Wolverine هم گونه مسلح شده از هواپیمای آموزشی T-6 Texan II ساخت شرکت آمریکایی Beechcraft است که برای عملیات های ضد شورش و پشتیبانی نزدیک هوایی مجهز شده است. این هواپیما در نمونه مسلح خود از یک دستگاه موتور PT6-68D ساخت کانادا به قدرت 1600 اسب بخار نیرو می گیرد که نسبت به نمونه اصلی 500 اسب بخار به توان آن افزوده شده است. از دیگر تغییرات نسبت به گونه آموزشی می توان به تقویت سازه هواپیما، نصب سامانه های الکترواپتیکی و بعلاوه افزوده شدن توان انتقال داده اشاره نمود. سرعت این هواپیما در حدود 580 الی 600 کیلومتر بر ساعت بوده و توان حمل مخازن سوخت اضافی را هم دارد.

انواع سامانه های هدف گیری الکترواپتیک با توجه به سفارش مشتری روی این پرنده امکان نصب دارد و در بخش تسلیحات ترکیبی از مسلسل های 12.7 میلی متری یا توپ 20 میلی متری در شکل پاد، موشک های هوا به سطح هلفایر، راکت های راهنمایی لیزری یا غیر راهنمایی شونده از سری هایدرا و بمب های راهنمایی لیزری تا وزن 1864 کیلوگرم به وسیله این هواپیما قابل حمل است.

AT-802L؛ از سمپاشی تا بمب ریزی

هواپیمای بعدی حاضر در این رقابت محصولی بر اساس همکاری دو شرکت Air Tractor و L-3 است. شرکت ایرتراکتور پیش از این تجربه توسعه نسخه مسلح از هواپیماهای سمپاش خود را داشت ولی در مدل نو سیستم های نظارت و شناسایی پیشرفته تری هم به این مدل نو اضافه شده است.

AT-802L با گستره کاملی از محصولات اپتیکی برای دید در شب و روز و هر گونه شرایط آب و هوایی تجهیز و در عین حال کابین این هواپیما هم با نمایشگرهای پیشرفته دیجیتالی مجهز شده است. سامانه هدفگیری روی کلاه خلبان، سیستم ارتباطی باند یو اچ اف و وی اچ اف به همراه قابلیت انتقال داده از دیگر توانایی های این هواپیما به تعداد می آید. این هواپیما دارای 2 سرنشین بوده و بخش مربوط به قرارگیری خدمه و سایر نقاط حساس هواپیما زره پوش شده است.

این پرنده می تواند تا حدود 2800 کیلو مهمات را با خود حمل کند که شامل تیربار ، بمب های راهنمایی شونده و غیر راهنمایی شونده ، راکت و موشک هوا به سطح هلفایر می گردد. این هواپیما که از یک موتور توربوپراپ PT6A-67F ساخت پرات اندویتنی کانادا بهره می برد، می تواند به مدت 10 ساعت پرواز کند، سرعت آن در حدود 360 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پروازی آن 7600 متر است.

جنگنده اسکورپیون؛ عقرب تازه متولد شده آمریکایی

جت جنگی اسکورپیون یا همان عقرب، آخرین هواپیما در این رقابت است که به تازگی مراحل توسعه خود را پشت سر گذاشته. این هواپیمای جت به وسیله شرکت آمریکایی Textron AirLand ساخته شده و دارای دو موتور جت TFE731 ساخت شرکت هانی وال است. این هواپیما برای ماموریت های پشتیبانی نزدیک هوایی و شناسایی با قیمت تمام شده پایین توسعه پیدا نموده و فعلا 2 فروند از این هواپیما ساخته شده است.

اسکورپیون دارای دو نفر خدمه است. سرعت این هواپیما در حدود 830 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پروازی آن در حدود 14 کیلومتر بوده و برای این هواپیما امکان نصب انواع تسلیحات راهنمایی شونده و غیر راهنمایی شونده هوا به سطح موجود است. اخیرا تست های سلاح این هواپیما در آمریکا انجام شد و تسلیحاتی مثل بمب های راهنمایی لیزری و راکت هایدرا هم با موفقیت از این هواپیما شلیک شد.

عقرب آمریکایی سر از پایگاه سعودی ها در آورد !!!

اما نکته بسیار جالب اینجاست که هواپیمای اسکورپیون آمریکایی در پایگاهی در عربستان سعودی رویت شده است. پیش از این البته اخباری منتشر شده بود که بر اساس آن سعودی ها اعلام علاقه نموده بودند تا این جنگنده را به خدمت بگیرند. قبل تر از آن و در جریان معامله سنگین تسلیحاتی بین عربستان و آمریکا هم خبر آمده بود که سعودی ها در پی یک هواپیمای سبک پشتیبانی نزدیک هوایی هستند و احتمالا برای گرفتن تصمیم نهایی منتظر تصمیم آخر آمریکا درباره رقابت OA-X هستند.

جنگنده اسکورپیون در عربستان سعودی

سعودی ها البته مسئله ای شبیه به آمریکایی ها دارند چراکه حجم بالای پروازهای رزمی و حملات کور آنها به مردم و منطقه ها غیرنظامی یمن، هزینه هایشان را شدیدا افزایش داده و با توجه به مسائل متعدد مالی، سعودی ها در پی راه حلی برای کاهش این هزینه ها هستند. البته در این میان، یک خبر جالب دیگر هم پخش شده و اینکه نیروی هوایی آمریکا بعد از انجام مرحله اول آزمایش ها درباره برنامه OA-X اعلام نموده که این هواپیماهای مورد نظر را به یک منطقه رزمی خواهد فرستاد. مقامات آمریکایی اعلام کردند منتظر تکمیل دریافت نتایج مراحل اول این آنالیز هستند.

در هر حال بحث هواپیمای سبک رزمی از جمله مواردی است که در بخش های در حال توسعه دنیا از جمله غرب آسیا هواداران بسیار زیادی پیدا نموده و کشورهای زیادی خصوصا در اطراف جمهوری اسلامی ایران به خرید و توسعه این مدل از پرنده های رزمی روی آورده اند که دولت سعودی، امارات، اردن، ترکیه و افغانستان از جمله این کشورها به تعداد می آیند. هزینه بسیار کم خرید، نگهداری و عملیاتی کردن، حجم به نسبت بالای سلاح قابل حمل و مقاومت مناسب در برابر شرایط سخت منطقه، این پرنده ها را فعلا تبدیل به گزینه بسیار مناسبی برای حمله به نیروهای غیر کلاسیک مثل حزب الله، انصارالله یا حشدالشعبی بدل نموده است؛ مسئله ای که باید توجه خاصی به آن مبذول داشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8349

به "رقابت OA، X؛ راهی برای کشتار مقرون به صرفه تر یمنی ها، حضور مخفیانه عقرب آمریکایی در پایگاه ارتش سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت OA، X؛ راهی برای کشتار مقرون به صرفه تر یمنی ها، حضور مخفیانه عقرب آمریکایی در پایگاه ارتش سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید