خبرنگاران تلفیق علوم انسانی و پزشکی به ارتباط موثرتر کادر درمان با بیماران منجر می گردد

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران- رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آیین امضای تفاهم نامه بین دانشگاه متبوع خود و دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تلفیق آموزش پزشکی و علوم انسانی به ارتباط موثرتر کادر درمان با بیماران منجر می گردد.

خبرنگاران تلفیق علوم انسانی و پزشکی به ارتباط موثرتر کادر درمان با بیماران منجر می گردد

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علیرضا زالی با اشاره به استانداردهای جوامع معتبر علمی جهانی مبنی بر تعریف پزشکان پنج ستاره شرح داد: پزشکی که بر علوم مختلف و مهارت های ارتباطی و صندلی اجتماعی در بالاترین سطح و نه صرفا به ابعاد پزشکی و دانشی مسلط باشد، در این تعریف می گنجد.

زالی توضیح داد: پزشکی که نتواند از ظرفیت های اجتماعی بهره ببرد، قطعا در حوزه درمان نیز نمی تواند پیروز عمل کند.

وی جدایی بین علوم پزشکی و غیر پزشکی را از مهمترین آفت های حوزه آکادمیک کشور و اتصال این دو حوزه را سبب برطرف کاستی ها و مرز بندی بین آنها مطرح کرد.

او تاکید نمود: بخشی از مفاد تفاهم نامه با هدف ترمیم آسیب های آکادمیک علوم پزشکی و انسانی ضمن شکل گیری کارگروه های مختلف است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آیین امضای تفاهم نامه، دانشگاه علامه طباطبایی را گلوگاه آکادمیک علوم انسانی با سابقه درخشان ملی توصیف کرد و انتخاب این دانشگاه را برای عقد تفاهم نامه و شکل گیری کارگروه های مشترک ستود.

فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران در بخشی از سخنان خود گفت: اپیدمی کرونا گرچه تلخ کامی هایی را به دنبال داشت، اما در سایه این بیماری فرصت مناسبی برای استفاده بیشتر از ظرفیت های علمی شکل گرفت.

زالی ماهیت کرونا را چند وجهی عنوان و تاکید نمود: ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و مالی پدیده های نوظهوری همانند کووید 19 از خود بیماری پررنگ تر است.

وی توجه به جنبه های بسط یافته پزشکی را مورد تاکید قرار داد و گفت: کرونا نشان داد حوزه مدیریتی کشور احتیاجمند بازمهندسی است که در این کار هم دانشگاه ها به عنوان پیشتازان می توانند زمینه های تغییرات و تحولات را بیش از پیش فراهم نمایند.

زالی بر ضرورت تقویت هوشمندانه زیرساخت ها در عرصه علمی به سمت نمایش سیمای متفاوت و چندوجهی آموزش عالی به خصوص در بحران ها توضیح داد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به رشته های بین رشته ای فقدان این مهم را یکی از نقاط آسیب در حوزه آموزش عالی دانست و اضافه نمود: با توجه به ساختارهای آموزش عالی در عرصه جهانی باید از ظرفیت های دانشی و مهارتی این بخش مهم در مجموعه های علوم انسانی و پزشکی کشور بیش از پیش بهره ببریم.

زالی راهبرد اساسی و راهگشای جهش به سمت دانشگاههای نسل سوم را توسعه بخش های بین رشته ای مطرح کرد و گفت: در این بخش علوم ترجمانی صندلی ممتازی را برای تبدیل شدن به دانشگاههای ثروت آفرین و فناور ایفا می نماید.

تحقق دولت الکترونیک و بهره مندی از ظرفیت های اقتصاد دیجیتال و حرکت به سمت برطرف چالش های جوامع در حال توسعه یکی دیگر از مواردی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره نمود و اضافه نمود: در حوزه مراودات بین المللی احتیاج به بازنگری شجاعانه بیشتر از گذشته احساس می گردد که در این جهت هم دانشگاهها می توانند پیشتاز این حرکت باشند.

ضرورت توجه به ابعاد مهندسی و کارشناسی در حوزه های پزشکی یکی دیگر از مواردی بود که رییس دانشگاه اهمیت آن را یادآور شد و اضافه نمود: بحران کرونا نمونه شاخص این مهم بود به شکلی که در هر جامعه ای نبود پیوست مدیریتی و فنی بروز کرد، عملکرد ضعیف تری مشاهده شد.

زالی ادامه داد: هرگز با آزمون و خطا نمی توان عرصه خطیر مدیریتی را به افراد واگذار کرد؛ چرا که این اقدام هدر دادن زمان و به خطا رفتن است.

وی پیغام روشن جامعه علمی کشور را توجه بیش از پیش به دانشگاهها و استفاده از ظرفیت های مترقی دانشگاهها ذکر کرد و گفت: استقرار و اتصال دانشگاههای علوم پزشکی و انسانی بدون وابستگی های حاکمیتی به عنوان کانون های چابک فرهنگی و علمی می تواند اثر گذار باشد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی: جدافتادگی پزشکی از علوم انسانی منحصر به کشور ایران است

در بخش دیگری از این مراسم حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یکی دیگر از طرفین تفاهم نامه سخن گفت و جدا افتادگی دانش پزشکی از رشته های علوم انسانی را تقریبا منحصر به کشور ایران دانست.

سلیمی با بیان این که علوم انسانی در درون خود یافته هایی دارد که می تواند مکمل دانش پزشکی باشد، به شکل گیری اولین پروژه دکترای تعامل علوم انسانی و پزشکی در دانشگاه علامه طباطبایی اشاره نمود.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که بحران کرونا تمام فعالیت های بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است و با تاکید بر این که بعضی رفتارهای اجتماعی، درمان را درپی دارد گفت: از منظر علوم انسانی روابط اجتماعی در تعریف سلامت می گنجد؛ چرا که می تواند ساختارهای شبکه سالم ساز را ایجاد کند، این موضوع به شکل جامعی در زمان شیوع کرونا متبلور شد.

سلیمی با اشاره به اهمیت علومی همچون جامعه شناسی، پژوهش اجتماعی و مددکاری و ضرورت پیوند این رشته ها با حوزه سلامت، اضافه نمود: حوزه علوم شناختی حوزه ای است که موجب اتصال دانش پزشکی و علوم انسانی می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: ایرنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4856

به "خبرنگاران تلفیق علوم انسانی و پزشکی به ارتباط موثرتر کادر درمان با بیماران منجر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تلفیق علوم انسانی و پزشکی به ارتباط موثرتر کادر درمان با بیماران منجر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید