خبرنگاران احیای 2 رشته منسوخ صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد

به گزارش مجله هاستفا، یاسوج - خبرنگاران -معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: احیای2 رشته صنایع دستی فراموش شده نمد اقتصادی و گلیم مشته به عنوان رشته های بومی استان با انجام آموزش های تخصصی شروع شد.

خبرنگاران احیای 2 رشته منسوخ صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد

محمد کاظم رحمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت:در حال حاضر تعداد افراد دارای مهارت در رشته های نمدمالی و گلیم مشته در کهگیلویه وبویراحمد بسیار اندک است.

وی بیان نمود: سه کارگاه مهارتی برای آموزش 70 نفر در رشته گلیم مشته در شهرستان کهگیلویه و یک دوره مهارتی با حضور 20 در شهرستان بویراحمد در رشته نمدمالی شروع شده است.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: به شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی گواهی مهارت و سپس تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور راه اندازی کارگاه های خانگی اعطاء و همچنین از علاقه مندان برای برپایی دوره مهارتی بهره گرفته می گردد.

نمد مالی با استفاده از پشم گوسفند فراوری می گردد که در صورت احیای آن افزون بر رونق فراوری منجر به گرمی بازار فروش پشم عشایر به قیمت واقعی نیز می گردد و زیرانداز و پالتو از مهمترین محصولات فراوریی نمدمالی است.

گلیم مشته نیز نوعی گلیم یک رو بافت است که می تواند در صورت فراوری انبوه ،سرمایه مالی خوبی برای زنان ایجاد کند.

رحمانی ابراز داشت: 29 دوره آموزشی صنایع دستی در مناطق شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد در بهار سال جاری برنامه ریزی شده است.

وی اضافه نمود: 37 دوره آموزشی صنایع دستی سال 1399 در این استان برگزار شده است.

رحمانی مطرح کرد:این دوره های مهارتی در سه رشته گلیم بافی، البسه محلی و چرم دوزی در 2 شهرستان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.

او هدف از برگزاری این دوره ها را افزایش توانمندی بانوان و رونق صنایع دستی مطرح کرد و اضافه نمود: در این دوره های آموزشی 600 هنرآموز شرکت کردند.

وی ابراز داشت:جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد فراوری می گردد.

بیشترین دست بافته ها در شهرستان های دنا و گچساران فراوری می گردد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با 723 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار گرفته است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: ایرنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7311

به "خبرنگاران احیای 2 رشته منسوخ صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احیای 2 رشته منسوخ صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید