تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده گردد

به گزارش مجله هاستفا، تهران (پانا) - جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی به منظور آنالیز فرایند رمزینه های سریع پاسخ با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید.

تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده گردد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی در ابتدای این جلسه، نزدیک شدن به سال تحصیلی را امر مهمی خواند و گفت: لازم است که برای شروع به کار مدارس تمهیدات لازم اندیشیده گردد تا شاهد یک فرایند بازگشایی آبرومند باشیم لذا باید به تناسب ماهیت سازمانی، کاری را که در دست انجام داریم، سرعت دهیم تا ان شاالله در فرایند بازگشایی مطلوب سهیم باشیم.

برنامه درسی فشرده

وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که همکاران مشغول به انجام آن هستند، مسئله رمزینه های دسترسی سریع پاسخ است که طبق گزارشات ارائه شده و کوشش های همکاران محترم، خوب پیش می رود البته زمانی که ما برای اتمام کار، پیش بینی نموده بودیم به سرانجام رسیده و امروز لازم است که گزارشات کامل را دریافت کنیم. بحث دروس آموزش غیرحضوری که از آن به اسم برنامه درسی فشرده نام بردیم هم، از دیگر اقداماتی است در دست انجام قرار گرفته است و باید برای آماده کردن آن کوشش کنیم. بخش دیگری که در دست اقدام داریم و لزوما برای شروع سال تحصیلی نیست، اما باید معین تکلیف نهایی گردد، تکمیل راهنماهای برنامه درسی است که قبلا هم مباحثات و گفتگوهایی در این راستا داشته ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تدوین و اجرای کارها در این سازمان را احتیاجمند توجه به نکات مختلفی خواند و در این باره گفت: آنچه از سوی سازمان به شکل مکتوب و غیر مکتوب منتشر می گردد، باید ویژگی های معینی داشته باشد لذا ما باید بدانیم که ویژگی های صوری و محتوایی تولیدات ما در این راستا، کدام هستند. بدیهی است که تولیدات ما ویترین کارهای ماست و از طریق آنها درباره اقدامات سازمان قضاوت می گردد. در واقع زبان گویای همه بخش ها عمل کردن است لذا سازمان ما باید با عمل قابلیت های خود را نشان دهد.

ملکی اضافه کرد: در این راستا، تولیدات سازمان پژوهش باید متناسب با جامعه و اجتماعی باشد که در آن زندگی می کنیم و این تناسب از سه جهت قابل تامل است. نکته نخست هم راستایی تولیدات، با احتیاجهای اجتماعی است. مساله بعدی هم راستایی با مساله های اجتماعی و توجه به حساسیت های اجتماعی است. بدیهی است که احتیاجها و حساسیت های افراد با یکدیگر فرق دارد، به این معنا که ممکن است یک جامعه حساسیت هایی داشته باشد که دیگر جوامع نداشته باشند بنابراین تولیدات ما باید با نگاه و حساسیت های جامعه ما همسو باشد.

وی بر لزوم توجه به زمان در فرایند کار تاکید نمود و ادامه داد: بدیهی است که هر چیز خوب و ضروری باید، در جای خود ارائه گردد، ضمن اینکه ما باید تناسب با احتیاجها و علائق یادگیرنده ها را هم مد نظر قرار دهیم. در واقع ما مانند آشپزی هستیم که باید غذای مناسب ذائقه دانش آموزان را طبخ کنیم تا آنان بتوانند به درستی از این آموزش ها استفاده نمایند. تناسب با یافته های علمی هم در این راستا، باید به شکل جدی مد نظر قرار گیرد زیرا علم در حال حرکت است لذا ما نباید از آن عقب بمانیم. در واقع ما با ظن و گمان و فرضیه هیچ میانه ای نداریم و نکته اصلی علم است. هر آن چیزی که عقل امضا کند در قلمرو شرع قرار می گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توضیح داد: تناسب با سیاست های کلی حاکم بر جامعه نکته دیگری است که باید به آن توجه کنیم. بعلاوه تناسب با محدودیت ها هم باید مد نظر قرار گیرد. به اسم مثال یکی از محدودیت های ما زمان است که باید به آن جدی نگاه کنیم. بعلاوه محتواهای ما باید با قواعد و اصول یادگیری همراه باشد زیرا یکی از اصول مهم در آموزش بحث تدریج است. همانطور که می دانید، در یادگیری یک مرتبه مساله را مطرح کردن وجود ندارد لذا باید به صورت گام به گام و آرام آرام مباحث را آموخت. نکته مهم آخر این است که اگر پیامی زیبا نباشد، خریداری نخواهد داشت بنابراین ارائه زمخت و زشت مباحث باعث شکست خوردن آن می گردد. اساسا هنر به این خاطر در جامعه بشری ایجاد شده است که انسان از زیبایی لذت می برد البته این زیبایی گرایی از طریق دین ما راهنمایی می گردد و به هر جهتی نمی رود.

در ادامه این جلسه ملکی خواهان توجه به شیوه نامه مصوب شده در بخش ویرایش زبان فارسی شد و گفت: لازم است که در تدوین کلیه متون به این بخش توجه ویژه ای گردد و این بخش در دستور کار کلیه بخش ها قرار گیرد لذا لازم است که تمامی کارها از این پس با توجه به این شیوه نامه انجام گردد.

حساسیت زیادی در بحث رمزینه های سریع پاسخ وجود دارد

علی محبی قائم مقام رییس سازمان هم در این بخش گفت: در بخش رمزینه ها بنا بر این بود که تا دهم شهریور ماه بالغ بر 25 درصد کتاب ها آماده باشد که این جهت تا حدود زیادی طی شده است اما به علت حساسیت بالایی که در این بخش وجود دارد و تدوین برنامه درسی کووید 19 که به گروه ها ارجاع داده شده است، کار اندکی کند شد البته نگرانی جدی در این بخش نداریم و محتوای کلی برای بخشی که برنامه ریزی شده بود، اجرا شده است.

رمزینه های سریع پاسخ کتاب های دوره های تحصیلی مختلف

معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تالیف عمومی و متوسطه نظری به ارائه گزارشی در این بخش پرداخت و گفت: منابع متعددی از دفتر فناوری به ما ارائه شد که در تامین محتوای این بخش به ما یاری کرد. هم اکنون در مرحله تدوین هستیم و سپس مرحله بارگذاری را پیش رو خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در حوزه زبان های خارجی دوره متوسطه اول و دوم، هر شش کتاب به صورت صد در صد آماده بارگذاری شده است. در حوزه کار و فناوری دوره متوسطه اول و دوم آماده است. حدود 43 کتاب به صورت سی دی به بخش بارگذاری تحویل شده است و آماده هستند. تنها نگرانی ما در خصوص کتاب هایی است که رمزینه ها بیش از یک محتوا بودند که البته امروز متوجه شدیم که این مشکل حل، و صفحه ای در این راستا طراحی شده است.

محبی در ادامه بیان نمود: به علت حساسیت های موجود در این بخش ما یک کمیته پایش نهایی هم مد نظر قرار دادیم اما در نهایت بخش مهمی از کار با توجه به برنامه ریزی زمانی اجرا شده است اما برای مرحله تدوین و بارگذاری یک پیک بسیار سختی را پیش رو داریم و هم اکنون در آن مرحله قرار داریم.

سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست هم خواهان معین شدن تکلیف جغرافیاهای استانی شد و گفت: قرار بود که بحث جغرافیای استان ها هم به همان استان واگذار گردد لذا پیگیری این بخش هم باید در اولویت قرار گیرد.

حجم بارگزاری ها افزایش یافته است

محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی هم در ادامه این جلسه گفت: طی دو هفته اخیر حجم بارگذاری ها افزایش یافته است و تعدادی از نیروها مشغول کار هستند و سعی ما این است که نهایتا تا سه شنبه کار را تحویل دهیم و امروز نزدیک به 2 هزار دقیقه تدوین اجرا شده است.

وی اضافه کرد: از 1937 محتوای جشنواره، بالغ بر 6 هزار محتوا را تحویل داده ایم و نهایتا تا سرانجام هفته کل آثار جهت انطباق تحویل داده می گردد.

در ادامه جلسه افشار بهمنی مدیرکل دفتر فنی حرفه ای از فضای همدلی موجود در سازمان ابراز خرسندی کرد و گفت: با توجه به اینکه رویکرد ما در فنی وحرفه ای پودمان محور است و بحث پیش احتیاج و پس احتیاج کمتر است، به همین دلیل مفهوم 25 درصد، فاز اول زیاد ملموس نیست و لازم است که سایر پودمان ها را هم عرضه کنیم.

ملکی در این بخش، بیان نمود: در واقعیت های اضافه نموده باید مباحثی شامل مراقبت ارزشی فرهنگی، علمی و فنی را هم مد نظر قرار گرفته است لذا لازم است که این بخش ها مورد تاکید قرار گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان نمود: باید روی این سوال فکر کنیم که چگونه می توانیم از طریق رمزینه ها مهارت را به دانش آموز بیاموزیم؟

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8486

به "تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید