ایران غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژی را شروع نموده است خبرنگاران

به گزارش مجله هاستفا، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی تصریح نموده ایران غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژ های IR-2M را شروع نموده است.

ایران غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژی را شروع نموده است خبرنگاران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شده آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که به رؤیت این رسانه رسیده تصریح نموده ایران غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژ های پیشرفته IR-2M را در سایت نطنز شروع نموده است.

به نوشته رویترز، آژانس در این گزارش به اعضای این نهاد بین المللی نوشته است: روز 7 مارس، آژانس اتمی تأیید کرد که... ایران ایران تزریق UF6 به سومین آبشار شامل 174 دستگاه سانتریفیوژ IR-2m را شروع نموده است.

در ادامه این گزارش آمده است: چهارمین آبشار سانتریفیوژی نصب شده، اما هنوز UF6 طبیعی به آن تزریق نشده است؛ نصب پنجمین آبشار سانتریفیوژ های IR-2m در جریان است و نصب ششمین آبشار سانتریفیوژ های IR-2m هنوز شروع نشده است.

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود یک ماه پیش گفته بود ایران در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m در نطنز نصب خواهد نمود.

وی روز 9 بهمن ماه در پاسخ به سوالی درباره نصب سانتریفیوژ های IR2m در نطنز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: الان آمار دقیق را ندارم، ولی با قاطعیت می گویم قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m را نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین ها را باید فراوری می کردیم و همزمان در حال فراوری و نصب این ماشین ها هستیم. قبل از سه ماه هزار ماشین را مستقر خواهیم کرد. (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی رغم مخالفت های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی عملی کشور های اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از سه شنبه (5 اسفند) متوقف می نماید و دسترسی آژانس به بعضی فعالیت ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف می گردد.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف گردد و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می گردد. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گردد.

آذرماه سال جاری نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت های فراتر از پادمان را در نامه ای به آژانس خبر داد که طبق برنامه از امروز اجرایی شد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام نموده قصد دارند آمریکا را به توافق هسته ای برجام بازگرداند، اما هنوز هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نداده است.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته ای را نقض نموده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح نموده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض نموده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا صورت گرفته هر گامی از سوی تهران بعد از برطرف تحریم ها صورت خواهد گرفت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6871

به "ایران غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژی را شروع نموده است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژی را شروع نموده است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید