اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است

به گزارش مجله هاستفا، قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: اولویت اول شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد مقدمات اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در کشور است.

اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه یکصدوسی ودوم شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: بیشتر اعضای حقیقی و حقوقی در جلسه امروز حاضر بودند و سه دستور مهم به استماع حاضرین رسید و بعضی هم مصوب شد.

وی درباره اولین گزارش این جلسه، گفت: این اولین گزارش ملی عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی بود که این صندوق دارای قانون مصوب و بودجه بسیار مناسب است و ما گزارش این حوزه را نداشتیم. اعضای شورای عالی انتقاداتی به عملکرد گذشته صندوق داشتند که بعد از اینکه اصلاحاتی انجام و شیوه عملکرد و روش دوستان مقداری اصلاح شد اولین گزارش امروز ارائه شد.

قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گزارشی درباره کاهش تصدی گری دولتی و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان ارائه کرد به طوری که بسیاری از این شرکت ها نیاز به حمایت های اقتصادی لازم دارند. توسعه کمی و کیفی مدیریت صندوق بخصوص اعطای تسهیلات براساس اولویت های نقشه جامع علمی کشور و همکاری با پارک ها و نفوذ فناوری در بنگاه های عظیم بخصوص شرکت های دانش بنیان نیز در این جلسه پیشنهاد شد.

وی اضافه نمود: شرکت های کوچک در صندلی خودشان تحرکی دارند ولی بخش مهمی از اقتصاد دانش بنیان ها با تحول در بنگاه های عظیم کشور اتفاق می افتد و خواسته شده که گزارش رسمی را براساس اولویت های نقشه جامع علمی کشور ارائه دهند و همینطور میزان اشتغال فارغ التحصیلان را. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نگران سهم بالای بیکاری و مشکل اشتغال در فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم که هزینه های زیادی برایشان شده و بنابراین اشتغال فارغ التحصیلان جزو اولین اولویت ما است و مقرر شد با اصلاحاتی که پیشنهاد شده این طرح نهایی گردد و ان شاء الله به عنوان گزارش ملی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حضور روسای محترم سه قوه ارائه گردد.

وی گفت: مسؤولان صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در جلسه امروز نکاتی را درباره سیاست گذاری ها ارائه کردند و تاکید داشتند ما مجری و دستگاه اجرایی هستیم و باید سیاست های صندوق از سوی نقشه جامع علمی کشور مشخص گردد. پیشنهاد شد که سیاست های مورد نظرشان را با تعامل دبیرخانه ستاد نقشه جامع علمی کشور نهایی و برای تصویب آماده نمایند.

کبگانیان درمورد گزارش دوم جلسه امروز شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گفت: بسیاری از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور مشکی درباره مدارک معادل دارند که گزارش این موضوع توسط وزیر علوم و معاون آموزشی این وزارتخانه ارائه شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه گفت: در سال های خاص و محدودی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای داشته که دانشگاه فرهنگیان مورد استثنا قرار گیرد و آنها بتوانند ادامه تحصیل بدهند، و این امر به دلیل اهمیتی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بحث آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان قائل است.

کبگانیان اضافه نمود: به علت ناآگاهی بعضی دستگاه های مسؤول و همچنین ناآگاهی شرکت نمایندگان تعدادی دیگری از دانشجویان غیر از دانشگاه فرهنگیان وارد مقاطع بالاتر شده اند و در حال حاضر مشکل قانونی دارند؛ لذا این موضوع به صورت مناسب طرح شد و مورد آنالیز نهاده شد اما به دلیل تناقضات موجود در گزارش موضوع جمع بندی شد و جلسه بعدی قرار است مورد رسیدگی قرار بگیرد و به تصویب برسد.

وی با اشاره به اینکه، وزارت علوم در این خصوص نیاز به مصوبه ای دارد که باید در این ستاد به نتیجه برسد، اضافه نمود: نکته کلیدی اینجاست که درخواست آنها تسری مصوبه ستاد به موضوع غیر از دانشگاه فرهنگیان است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه نمود: در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مصوبات خود اصرار دارد تا تغییر پیدا نکند و صحیح نیز همین است، بنابراین اعضاء جلسه درخواست کردند که اطلاعات بیشتر دریافت گردد و فعلا به تصویب نرسیده است. چند نفر از اعضاء رای خود را منوط به این موضوع کردند.چراکه طبق آئین نامه ستاد باید از تعداد 13 رای 7 رای موافق باشد.

وی به گزارش سوم این جلسه اشاره نمود و گفت: این دستور مربوط به کاری است بین حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی که بسیار نقش دارد و موسسات خاصی هستند که حوزوی و دانشگاهی هستند و این موسسات دارای اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و پیش از این تصویب شده بود که برای برنامه ریزی های خاص، کمیسیونی برای این موسسات ایجاد گردد.

ایجاد کمیسیونی برای گسترش و برنامه ریزی مؤسسات خاص

کبگانیان در سرانجام گفت: ایجاد این کمیسیون قبلا به تصویب شورا رسیده بود ولی وزیر علوم روی این مسئله سوال داشت که خوشبختانه کار فنی انجام شد و مواردی شرح داده و همچنین اصلاحاتی در این مصوبه انجام شد که به تصویب همه اعضاء و حاضران جلسه رسید؛ بنابراین ایجاد کمیسیونی برای گسترش و برنامه ریزی مؤسسات خاص در ذیل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز به تصویب شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور رسید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4211

به "اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید