استعفای ماهاتیر محمد ؛ مالزی در شوک ، تغییرات سیاسی در مالزی

به گزارش مجله هاستفا، نخست وزیر مالزی، ماهاتیر محمد پس از قریب به دو سال نخست وزیری به طور ناگهانی استعفای خود را تسلیم پادشاه این کشور کرد و حزب وی از ائتلاف دولت خارج شد، موضوعی که نه تنها آینده سیاسی در این کشور جنوب شرق آسیا را مورد سوال قرار داد بلکه شوک مهمی را نیز به بخش های اقتصادی این کشور وارد کرد.

استعفای ماهاتیر محمد ؛ مالزی در شوک ، تغییرات سیاسی در مالزی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، بیانیه ای دفتر نخست وزیری مالزی امروز صبح منتشر کرده حاوی جزئیات بیشتری دراین زمینه نبوده اما برساتو حزب وی نیز با صدور بیانیه ای اعلام کره که همچنان به حمایت از ماهاتیرمحمد به عنوان نخست وزیر ادامه خواهد داد.

این درحالی است که براساس گزارش های رسانه ای اختلافات سیاسی درمیان دولت ائتلافی پاکاتان هاراپان به رهبری ماهاتیر محمد در 6 ماه اخیر به اوج خود رسیده بود.

جاکارتاپست دراین زمینه گزارش داد: درحالی که حزب و هواداران ماهاتیر همچنان برحمایت از او تاکید دارد اما گروه دیگری از کنندگان مجلس که از حزب عدالت مردم به رهبری انورابراهیم حمایت می کنند، با ایجاد تشکلی که تعدادی از قانونگذاران مستقل نیز در آن حضور دارند درتلاش هستند تا انور ابراهیم را به عنوان نخست وزیر آینده معرفی کرده و جانشین ماهاتیر کنند.

این درحالی است که هنوز تعیین نیست آیا ماهاتیر قرار است ائتلاف دیگری تشکیل دهد، آیا انور ابراهیم رئیس دولت جدید را برعهده می گیرد و یا اینکه انتخابات جدیدی در این کشور برای معین نخست وزیر آینده برگزار خواهد شد.

انور ابراهیم که از وی به عنوان نخست وزیر در انتظار یاد می شود قرار است امروز بعدازظهر با پادشاه این کشور دیدار داشته باشد و احزاب سیاسی و مجلس این کشور منتظر نتیجه این دیدار هستند.

برخی منابع خبری همچنین از دیدار امروز صبح ماهاتیر و انور ابراهیم خبر دادند. انور ابراهیم این دیدار را بسیار خوب توصیف کرد.

ماهاتیر محمد و انور ابراهیم که دوست و رقبای دیرین یکدیگر محسوب می شوند، پیش از انتخابات سراسری سال 2018 با یکدیگر برای شکست نجیب رزاق نخست وزیر وقت و رئیس جبهه ملی ائتلاف کرده و دولت ائتلافی تشکیل دادند. در دوران رقابت های انتخاباتی گفته شده بود که در صورت پیروزی ماهاتیر از دوره نخست وزیری 5 ساله به مدت دو سال روی کار خواهد بود و پس از آن قدرت را به انور واگذار خواهد کرد.

دومین دوره نخست وزیری ماهاتیر در مه 2018 (اردیبهشت 97) آغاز شد. ماهاتیر محمد در نخستین دوره در سال های 1981 تا 2003 نخست وزیر مالزی بود و از وی به عنوان فردی یاد می شود که طولانی ترین دوره نخست وزیری را دراین کشور برعهده داشته است.

با این وجود ماهاتیر محمد 94 ساله پس از به قدرت رسیدن برای دومین بار در انتخابات سال 2018، بارها تاکید کرده بود که زمانی قدرت را تحویل خواهد داد که مسائل مهم این کشور از جمله مسائل اقتصادی گسترده را که به دلیل فساد گسترده دولت قبلی ایجاد شده و میراثی برای وی است به میزان قابل قبولی رفع کند.

انور ابراهیم رئیس حزب عدالت مردم که اکنون کننده مجلس این کشور نیز می باشد، روز گذشته تائید کرد که برخی از اعضای حزب خود برای تشکیل دولت جدید با اردوگاه ماهاتیر همکاری می کنند، و آنها برای این اقدام با پادشاه این کشور دیدار کرده بودند.

نقش پادشاه در کشورمالزی تا حد زیادی تشریفاتی است، اما سلطان نیز قدرت های ویژه ای دارد، از جمله اینکه رهبران سیاسی معمولاً پیش از اعلام تغییرات عمده سیاسی با وی دیدار و گفت وگو می کنند.

ماهاتیر همچنین پیش از بازنشستگی در سال 2003 بیش از دو دهه در سمت نخست وزیری هدایت مالزی را برعهده داشت.

ماهاتیر درعین حال با اشاره به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر تحویل قدرت به انور ابراهیم معاون پیشین وی و رهبر حزب عدالت مردم مالزی گفته بود: من قول داده ام که برخی مسائل اساسی که از دولت قبل باقی مانده را رفع کنم و همینطور قول داده ام اگر از سوی ائتلاف پاکاتان هاراپان فردی نامزد رهبری آن شود، کناره گیری کنم.

در مجموع نخست وزیر آینده در این کشور نیاز به ائتلاف با سایر احزاب مهم مالزی از جمله، آمنو، حزب اسلامی مالزی پاس وحزب ماهاتیر محمد و سایر احزاب برای تشکیل کابینه دارد، چرا که براساس قوانین داخلی برای به دست دریافت قدرت حمایت 112 نفر از 222 کننده مجلس را داشته باشد. از این رو اکنون رایزنی های سیاسی در میان احزاب و مجلس مالزی برای تصمیم گیری برای ایجاد ائتلاف جدید بسیار شدت یافته است.

استعفای ماهاتیر در مالزی درعین حال شوک شدیدی به بخش های اقتصادی این کشور نیز وارد کرده به گونه ای که شاخص بورس سهام این کشور امروز با 20 درصد افت پس از سال 2018 روبه رو شد و بازار سهام این کشور را خرسی کرد.

علاوه براین ارزش رینگیت مالزی امروز با پائین ترین سطح خود نسبت به ارزهای خارجی در 6 ماه گذشته رسید و هر دلار به ازای 4.224 رینگیت معادله شد.

  • شخصیت های مطرح برای نخست وزیری

اگرچه براساس وعده های انتخابات سال 2018 قرار بود تا انور ابراهیم جایگزین ماهاتیر محمد شود اما در یکسال اخیر اسامی افراد دیگری نیز برای جانشین ماهاتیر مطرح شده است.

انور ابراهیم 72 ساله رئیس حزب عدالت مردم که براساس وعده های انتخاباتی قرار است جانشین ماهاتیر 94 ساله شود و از وی به عنوان نخست وزیر درانتظار یا نخست وزیر آینده این کشور یاد می کنند، اواخر شهریور ماه امسال، گزارش ها در مورد احتمال جایگزینی عزمین علی وزیر کنونی اقتصاد مالزی و یا مخریز ماهاتیر پسر نخست وزیر را به جای وی رد کرد.

انور 71 ساله درسال 2015 در دوران نجیب رزاق در دادگاهی محکوم به 5 سال حبس شده بود و پس از پیروزی در انتخابات از زندان آزاد و با کمک ماهاتیر محمد مورد عفو پادشاه قرار گرفت.

عزمین علی معاون سیاسی انور ابراهیم در حزب عدالت و وزیر کنونی اقتصاد و مخریز نیز پسر سوم و پنجمین فرزند ماهاتیر محمد است که یک سیاستمدار فعال در این کشور بوده و در سابقه فعالیت های سیاسی وی سروزیری ایالت کداح مالزی وجود دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2845

به "استعفای ماهاتیر محمد ؛ مالزی در شوک ، تغییرات سیاسی در مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعفای ماهاتیر محمد ؛ مالزی در شوک ، تغییرات سیاسی در مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید