اختلال شخصیت پارانوئید چیست و چه علائمی دارد؟

به گزارش مجله هاستفا، همه ما به این موضوع معتقد هستیم که در جامعه ای که ما زندگی می کنیم، اندکی محتاط بودن و زود اعتماد نکردن معقولانه است و معتقدیم هر فردی باید شرایط زندگی خود را بسنجد و راحت به کسی اعتماد نکند. هر فرد باید در برخورد با مسائل مختلف از خود هوش و فراست نشان دهد. زیرا همیشه افرادی هستند که قصد ضربه زدن به ما را دارند. این گونه افراد همیشه از اعتماد شما سوء استفاده می نمایند و اگر کمی ساده لوح باشید، زیان های جبران ناپذیری را از این گونه افراد خواهید دید.

اختلال شخصیت پارانوئید چیست و چه علائمی دارد؟

حال یک سوال پیش می آید؛ آیا همه افراد جامعه قصد فریب ما را دارند؟ آیا در جهان کسی پیدا نمی گردد که بتوان به او اعتماد کرد؟ آیا همه افراد می خواهند با انگیزه قبلی به ما آسیب برسانند؟ با اندکی تفکر می توان به تمام این سوالات پاسخ منفی داد.

در پاسخ می توان گفت همه افراد مثل هم نیستند و نباید همه آنها را از یک چشم نگاه کرد. این موضوع کاملا درست است که در جامعه افراد فریبکار زیادی وجود دارند، اما همه که این گونه نیستند. در میان جامعه افراد خوب و درستکاری نیز وجود دارد. این ها پاسخ بیشتر مردم یک جامعه است.

ولی عده ای نیز هستند که به سوالات بالا و سوالاتی از این دست، پاسخ مثبت می دهند. این افراد به نوعی اختلال به نام اختلال شخصیت پارانوئید مبتلا هستند. البته باید اینگونه افراد را از کسانی که مقداری شکاک هستند جدا دانست. این بیماری بسیار فراتر از شک های کوچک در ارتباط میان دو نفر است و جنبه های بزرگتری دارد. برای این که بتوانید افراد دارای اختلال شخصیت پارانوئید را بهتر بشناسید و با علائم رفتاری آنها آشنا شوید، به شما توصیه می کنیم ادامه مقاله را با دقت بخوانید.

اختلال شخصیت پارانوئید و ویژگی افراد مبتلا به آن

همانطور که در بالا گفتیم، در این قسمت قصد داریم، شما را با بیماری اختلال شخصیت پارانوئید آشنا سازیم. اختلال شخصیت پارانوئید (PPD) یک نوع بیماری روانی است که در آن فرد به همه کس و همه چیز مشکوک است.

  • بیماران مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید معمولاً دارای ویژگی های زیر هستند:
  • به دیگران بی اعتماد هستند و هرگز نمی توانند به هیچکس اعتماد نمایند
  • آنها همیشه فکر می نمایند دیگران قصد این را دارند که به آنها آسیب برسانند
  • آنها نسبت به همه چیز شکاک هستند و تمام اتفاقات را نقشه ای برای آسیب رساندن به خودشان می بینند.

از دیگر ویژگی های این افراد، بی میل بودن نسبت به برقراری ارتباط و اعتماد کردن به یک شخص است. افراد مبتلا به این بیماری همیشه در حال تهمت زدن به اطرافیان خود هستند آنها نسبت به نظر دیگران احساسات تند و ناخوشایندی دارند و به سرعت در برابر اتفاقاتی که در دور و برشان می افتد، موضع می گیرند. فرد مبتلا می تواند به سرعت نسبت به فرد مقابلش احساس خشم کند و در یک چشم هم زدن او را دشمن خود ببیند. دشمنی که قصد آسیب رساندن به او را دارد و هرگز نمی توان به او اعتماد کرد.

جالب است بدانید بیمار مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید، رفتار خود را کاملاً عادی و معقولانه می بیند. از نظر او رفتارش هیچ گونه مسئله ای ندارد و حتی برای این موضوع هیچ احتمالی قائل نیست. او همیشه رفتار دیگران را سرشار از مشکل و ایراد می بیند و همین مسائل رفتاری دیگران است که در دید او باعث شک می گردد.

به زبان ساده تر، او فکر می نماید همه افراد قصد خیانت به او را دارند و می خواهند از پشت به او خنجر بزنند ولی در واقع این خودشان هستند که به خودشان خنجر می زنند. از نگاه یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید، همه در معرض اتهام قرار دارند و همگی دارای سوء نیت نسبت به او هستند.

آیا افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید احساس آرامش خواهند کرد؟

حالا شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که چه زمانی این افراد احساس آرامش می نمایند؟ آنها فقط زمانی احساس آرامش می نمایند که در یک جزیره غیر مسکونی و دور افتاده، تنهای تنها زندگی نمایند.

اگر با این گونه افراد از در دوستی درآیید و با آنها شوخی های کوچک و سالمی نیز انجام دهید، حتی اگر آنها را تحسین و تمجید کنید، آنها این رفتار شما را به نشانه یک تهدید می بینند و سریع نسبت به شما مشکوک می شوند فکر می نمایند، قصد آسیب رساندن به آنها را دارید. از همین رو، اطرافیان آنها را افرادی خشک، رسمی، گوشه گیر، بی احساس و فاقد هرگونه حس شوخ طبعی می دانند.

هرگونه انتقاد غیر مغرضانه، خشم آنها را برمی انگیزاند، حتی اگر انتقاد شما خیرخواهانه باشد. این گونه افراد انتقادها را نوعی تحقیر می بیند، حتی اگر این انتقاد از زبان همسرشان جاری شده باشد. از نظر آنها، همسرشان نیز به اندازه کافی قابل اعتماد نیست.

اینگونه افراد بسیار کینه ای هستند و گناه هیچ کس را نمی بخشند. جالب اینکه با گذشتن زمان، بر خشم خود می افزایند. ممکن است مدت ها بعد خشم خود را بروز دهند و شما متوجه منطقی نبودن آن بشوید. به طور کلی فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید خود را کاملا غیرقابل انتقاد و سرزنش می داند. در عوض، رفتارهای دیگران را سرشار از نکاتی برای سرزنش کردن می داند.

علت بروز اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

حال که با ویژگی های رفتاری افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید آشنا شدید، جا دارد طریقه شکل گیری این بیماری روانی را برای شما توضیح دهیم.

فرد پارانوئید در کودکی، فردی تنها، حساس و دارای رفتارهای عجیب و غریب بوده است. او در کودکی روابط کمرنگی با دیگران داشته و مورد تمسخر دیگران نیز قرار می گرفته است. معمولاً یکی از والدین او، فردی بی اساس بوده که او را در کودکی بسیار تحقیر نموده است. اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که این بیماری از سن رشد با فرد همراه می گردد.

توصیه های جدی برای کسانی که با افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید زندگی می نمایند

نکته قابل توجه برای افرادی که با مبتلایان به بیماری اختلال شخصیت پارانوئید زندگی می نمایند، این است که این گونه افراد بسیار پرخاشگر هستند و ممکن است مرتکب اعمال مخاطره آمیزی شوند. دقت کنید که هر چه افکار پارانوئیدی بیشتر و جدی تر باشند، خشونت این افراد نیز بیشتر می گردد. برای مثال: اگر فرد پارانوئیدی بر این باور باشد که معشوقش قصد ترک کردن او را دارد، با خود فکر می نماید که چرا من اول به او آسیب نرسانم؟ به همین دلیل ممکن است عمل مخاطره آمیزی از خود نشان دهد.

درمان اختلال شخصیت پارانوئید

این اختلال قابل درمان است، اما درمان آن بسیار سخت و زمان بر خواهد بود. در طول درمان، روان پزشک با دو چالش مهم روبرو است، اول اینکه بتواند اعتماد بیمار را نسبت به خود جلب کند، دوم اینکه روان پزشک بتواند، فرد را متقاعد کند که رفتارش غیرعادی است و در واقع به او بفهماند که او یک بیمار است و باید هر چه زودتر درمان گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5044

به "اختلال شخصیت پارانوئید چیست و چه علائمی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال شخصیت پارانوئید چیست و چه علائمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید