آیا دیابت موجب از دست دادن حافظه می شود؟

به گزارش مجله هاستفا، از دست دادن حافظه به مدت طولانی است که با بیماری آلزایمر همراه است، اما آیا ناتوانی بدن در تولید انسولین منجر به از دست دادن حافظه می گردد؟ این مقاله به ارتباط میان از دست دادن حافظه و دیابت می پردازد.

آیا دیابت موجب از دست دادن حافظه می شود؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

از دست دادن حافظه به مدت طولانی است که با بیماری آلزایمر همراه است، اما آیا ناتوانی بدن در تولید انسولین منجر به از دست دادن حافظه می شود؟ این مقاله به ارتباط میان از دست دادن حافظه و دیابت می پردازد.

دیابت تقریبا 346 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و انتظار می رود که این تعداد تا سال 2020 به 100 میلیون برسد. این بیماری سالیانه به تنهایی، 9ر23 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد. دیابت بیماری ای است که با آسیب دیدن رگهای خونی اصلی پیشرفت می کند، در نتیجه موجب وارد آمدن آسیب جبران ناپذیر به چندین اندام بدن می شود. این قاتل خاموش مسائل بسیاری را در بدن بوجود می آورد، اما در خصوص تأثیر آن بر روی حافظه فرد مبتلا حدس های بسیاری وجود دارد.

ارتباط میان دیابت و از دست دادن حافظه

بیشتر ما می دانیم که دیابت نوعی بیماری است که در آن بدن قادر به تولید هورمون انسولین، که قند را در بدن به انرژی تبدیل می سازد، نیست. به گفته متخصصین برجسته پزشکی، دیابت به علت توانایی خود در تحت تأثیر قرار دادن رگهای خونی مغز و بدن، می تواند علتی بر از دست دادن حافظه باشد. عوارض جانبی مختلف دیابت چنانچه به موقع تحت کنترل در نیایند، می توانند همچنین توانائی های استدلالی و یادگیری فرد را مختل سازند.

بر اساس مطالعه ای که اخیراً اجرا شده، کارشناسان دریافته اند افرادی که در مرحله پیش دیابتی قرار دارند و یا به طور طبیعی قادر نیستند از عهده قند خون برآیند، در معرض خطر ضعف حافظه و یا از دست دادن حافظه قرار دارند. تحقیقات همچنین نشان داده اند که دیابت، خطر بیماری آلزایمر را در مقایسه با افرادی که به آن (دیابت) مبتلا نمی باشند، افزایش می دهد. با این حال، بر اساس تحقیقات تازه منتشر شده در مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا در سال 2009، کارشناسان نام کرده اند افرادی که از هر دو بیماری (دیابت و آلزایمر) رنج می برند، در مقایسه با افرادی که تنها مبتلا به آلزایمر می باشند، حافظه خود را با سرعت کمتری از دست خواهند داد.

بطرز شگفت انگیزی، این نظریه به هنگام اجرای یک مطالعه بسیار خیره کننده، به اثبات رسید. در این مطالعه، به طور تقریبی 608 نفر از کسانی که مبتلا به آلزایمر خفیف تا میانه بودند، به مدت بیش از 4 سال از طریق متخصصین مورد مطالعه و مشاهده قرار گرفتند. مهارتهای استدلالی و فکری آنها از طریق متخصصین دو مرتبه در سال مورد آزمایش قرار گرفته و 63 نفر از 608 نفر از آنها افراد دیابتی بودند. پیش از این مطالعه، افراد دیابتی و غیر دیابتی نمرات مشابهی را در آزمون های مختلف شناختی کسب کرده بودند. در طی یک دوره شش ماهه، تعیین شد که اندازه آسیب سلولی در افراد مبتلا به آلزایمر و دیابت کمتر از افرادی بود که تنها مبتلا به آلزایمر بودند. علت آن هنوز هم ناشناخته می باشد.

دیابت و از دست دادن حافظه در سالمندان

همراه با عوارض دیگر، به دیابت به نام عامل بالقوه از دست دادن حافظه در افراد مسن نگاه می شود. تیمی به سرپرستی ورا نواک به مدت 5 سال تحقیقی انجام داده به طوریکه در این تحقیق پی برده شد که دیابت علت اصلی التهاب مزمن مغز در افراد مسن به تعداد میرود. این التهاب رگ های خونی را تحت تأثیر قرار داده و به تدریج بافتهای اصلی مغز را ضعیف می سازد. این شرایط شروع به تحت تأثیر قرار دادن ماده خاکستری مغز کرده به گونه ای که تصمیم گیری و توانایی استدلال را تحت تأثیر قرار داده و موجب می شود فرد قادر به انجام ساده ترین وظائف نباشد. متخصصان معتقدند که از سن 65 سالگی، مغز یک فرد عادی شروع به کوچک شدن در حدود یک درصد در سال می کند، اما در یک فرد دیابتی این اندازه می تواند به 12% برسد.

نحوه رسیدگی به دیابت

درمان شناخته ای برای این بیماری وجود ندارد، اما عوارض آن می توانند در صورت پیروی از چند اقدام پایه ای تحت کنترل در آیند.

به طور مرتب سطوح قند خون مورد بررسی قرار گرفته و هرگز وقت ملاقات با پزشک فراموش نشود.

مدیریت خوب دیابت به معنای ورزش منظم و تغذیه سالم است. از الکل، و غذاهای چاق کننده و شیرین دوری کنید.

افراد مبتلا به دیابت باید داروهای خود را در فواصل منظم مصرف کرده و در حد اعتدال غذا میل کنند.

استرس همچنین عامل بالقوه برای دیابت محسوب می شود، بنابراین از استرس دوری کرده و سعی نماید کارهایی انجام دهید که موجب خوشحالی و آرامش خاطر شما می شوند.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، درمان و تشخیص دیابت هزینه ای بیش از 100 میلیارد دلار را هر ساله بر افراد تحمیل می سازد. این قاتل خاموش می تواند هرکس را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار دهد، اما بیشترین احتمال وقوع آن در افرادی است که دچار اضافه وزن می باشند، تحت استرس شدیدی قرار دارند و در خوردن مواد غذایی ناسالم زیاده روی می کنند. این عوامل را بایستی به موقع تحت کنترل در آورد تا از ابتلاء به دیابت و متعاقب آن از دست دادن حافظه جلوگیری به عمل آید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8821

به "آیا دیابت موجب از دست دادن حافظه می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دیابت موجب از دست دادن حافظه می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید