آمریکا و روسیه؛ رقابت بر سر بزرگ ترین هواپیماهای نسل پنجم

به گزارش مجله هاستفا، جنگنده های نسل پنجم، جدیدترین و پیشرفته ترین جنگنده هایی هستند که علاوه بر وجود فناوری های قبلی در نظر گرفته شده، بر استفاده چندمنظوره از آنها در شرایط بهینه هم تاکید شده است.

آمریکا و روسیه؛ رقابت بر سر بزرگ ترین هواپیماهای نسل پنجم

در جنگنده نسل پنجم علاوه براعمال فناوری های قبلی در نظر گرفته شده بر استفاده چند منظوره از آن ها در شرایط بهینه هم تأکید شده است.

کارشناسان مسائل نظامی عناصر تعریف کننده یک جنگنده نسل پنجم را این چنین بیان کرده اند:

الف. رادارگریزی

ب. مانورپذیری بسیار بالا برای درگیری های فاصله نزدیک

ج. اویونیک پیشرفته

د. حسگرهایی با قابلیت پیوند و شبکه

ه. چند منظورگی

در بین جنگنده های نسل پنجم، آمریکا، روسیه و چین مجهزترین و بهترین جنگنده ها را دارند. سوخو 57 و اف 35 شاید قدرتمندترین و مجهزترین هواپیمای نسل پنجم باشند. این اینفوگرافی مهم ترین جنگنده های نسل پنجم حال حاضر جهان را معرفی می کند:

به جز کشورها و جنگنده های فوق الذکر، کشورهای هند و ترکیه و کره جنوبی هم در تولید جتهای نسل پنجم فعال هستند. در زیر برخی از مهمترین هواپیماهای نسل پنجم غیرآمریکایی و روسی و چینی را معرفی می کنیم:

هال اَی ام سی اَی (هند)

هواپیمای جنگی پیشرفته (اَی ام سی اَی) یک هواپیمای تک نفره دو موتوره نسل پنجمی با قابلیت پنهانکاری و با چندین کارکرد است که از طریق نیروی هوایی هند طراحی شده و قرار است مکمل دیگر هواپیماهای جنگنده ساخت این کشور باشد.

تای تی اف ایکس (ترکیه)

ارتش ترکیه که دیگر میلی به خرید تجهیزات نظامی پیشرفته خارجی ندارد سعی کرده که خود دست به تولید و طراحی تجهیزات پیشرفته نظامی بزند تا یکی از قدرت های نظامی برتر منطقه باقی بماند. جنگنده نسل پنجمی تای تی اف ایکس از طریق کمپانی هوافضای ترکیه طراحی شده و توانسته در کنار اندک کشورهای سازنده جنگنده های نسل پنجمی یعنی ایالات متحده، روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی قرار گیرد.

کای کا اف ایکس (کره جنوبی)

کا اف ایکس پروژه ساخت اولین جنگنده نسل پنجم کره جنوبی با مشارکت نیروی هوایی اندونزی است که رهبری پروژه آن را نیروی هوایی کره جنوبی بر عهده دارد. این دومین پیشرفته بزرگ نیروی هوایی کره جنوبی پس از ساخت جنگنده اف اَی 50 است. این جنگنده قرار است تفاوت های زیادی با جنگنده های نسل چهارم این کشور داشته و از لحاظ سیستم رهگیری و نبرد، سیستم ارتباط هوایی، چابکی، موتوری، ساختار بدنه و ویژگی های پنهانکاری یکی از بهترین هواپیماهای نسل پنجمی جهان به تعداد می آید.

رقابت آمریکا و روسیه بر سر جنگنده های نسل پنجم

آمریکا و رسیه هرکدام یک جنگنده نسل پنجم فوق قدرتمند دارند که می توانند علیه یکدیگر به کار ببرند. روسیه با تولید سوخو57 و آمریکا با اف 35 خود می توانند علیه یکدیگر تهدید به حساب بیایند. در زیر توضیحاتی در مورد هر یک از این دو هواپیما می دهیم.

سوخو 57

ولادیمیر پوتین مدتی پیش در مرنامی گفت: سوخو 57، بهترین هواپیمای روز جهان است.

سوخو57 ، یک جنگنده چند منظوره نسل پنجم برای نابود ساختن انواع اهداف هوایی در مسافت های کوتاه و بلند، هدف قرار دادن اهداف زمینی و دریایی و غلبه بر قابلیت های دفاع هوایی است.

این جنگنده نخستین بار در ژانویه (دی) 2010 پرواز کرد. در مقایسه با جنگنده های قبلی، سوخو57 ترکیبی از یک هواپیمای رزمی و یک جنگنده است و استفاده از مواد ترکیبی و فناوری های نوین و پیکربندی آیرودینامیکی موجب سطح مقطع راداری پایین می شود.

جنگ افزارهای این هواپیما شامل موشک های فراصوت هستند. این جت جنگنده نسل پنجم در میادین جنگی سوریه هم با موفقیت آزمایش شده است.

اف 35 لایتنینگ

لاکهید مارتین اف 35 لایتنینگ 2 یک جنگنده نسل پنجمی بسیار پیشرفته و پیچیده است که وزارت دفاع ایالات متحده سرمایه گذاری وسیعی را برای طراحی و ساخت آن انجام داده است. این جنگنده سه نسخه مجزا دارد و با توجه به ویژگی های خارق العاده پنهانکاری و سیستم کامپیوتری خود از پیشرفته ترین جنگنده های جهان به تعداد می آید هر چند هنوز در چند بخش محدود با مشکلاتی همراه است.

کلاه خلبانی جنگنده اف35 به نام اولین جنگنده ایست از یک نمایشگر بهره می برد این نمایشگر اطلاعاتی که قبلاً در نمایشگر هاد وجود داشت را در جلوی دید خلبان نمایش می دهد. همچنین تصاویر دید در شب از طریق حسگرهای الکترواپتیکی به کلاه خلبان ارسال شده و بر روی آن نمایش داده می شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: گردشبان
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8328

به "آمریکا و روسیه؛ رقابت بر سر بزرگ ترین هواپیماهای نسل پنجم" امتیاز دهید

1 کاربر به "آمریکا و روسیه؛ رقابت بر سر بزرگ ترین هواپیماهای نسل پنجم" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا و روسیه؛ رقابت بر سر بزرگ ترین هواپیماهای نسل پنجم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید